Tuesday, September 18, 2018

CARA BUAT TELUR MASIN

Telur masin merujuk kepada telur yang diawet dengan menggunakan garam bagi mengekalkan ketahanannya. Jenis telur masin yang paling popular adalah telur itik. Ini adalah kerana kuningnya yang lebih besar, tetapi telur ayam turut boleh dijadikan telur masin.  Telur masin pernah merupakan hasil perdagangan penting orang-orang China yang mengembara ke luar negeri sebagai bahan bekal dan bahan perdagangan. Telur-telur ini disimpan di dalam tempayan yang kemudiannya turut dijual selepas telur di dalamnya habis digunakan.


CARA BUAT TELUR MASIN

PROSES MEMBUAT

Basuh dan bersihkan telur itik dgn menggunakan span . Lap dan keringkan telur yg telah dibasuh dgn menggunakan tuala pengelap. Kemudian jemur telur ditengah² panas lebihkurang 4 jam atau lebih.

Panaskan 3 liter air. Bila air telah mendidih, matikan api dan masukkan 2 kg garam kasar dan larutkan. Sejukkan air garam hingga benar2 sejuk.

Masukkan telur ke dlm balang. Tapis air garam dan tuangkan air garam Ke dalam balang yg telah diis telur itik tadi. Potong bbrp helai daun pandan dan masukkan ke dlm balang utk menghilangkan hanyir telur itik..

Ikatkan air paip didlm plastik dan sumbatkan ke dlm balang tersebut spy telur terendam sepenuhnya didlm air garam.

Biarkan selama 14-21 hari barulah telur asin boleh dikeluarkan dan dibersihkan mengikut kemasinan yg dikehendaki masing². Simpan dlm petisejuk. Bila nak makan, telur asin hendaklah direbus.

Telur Masin ini telah direndam didlm air garam selama 14 hari

Telur Masin yg telah direbus setelah 14 hari direndam didlm air garam.


No comments:

Post a Comment