Sunday, October 15, 2017

RESEPI SUP KETAM BAKAU


Sup adalah makanan cecair, secara amnya disaji panas (tetapi boleh juga disaji dingin atau sejuk), yang dibuat dengan menggabungkan bahan-bahan seperti daging dan sayuran dengan stok, jus, air, atau cecair yang lain. Sup panas dicirikan dengan mendidihkan bahan-bahan pepejal di dalam cecair di dalam periuk sehingga rasanya diekstrak, membentuk air rebusan atau kaldu.

Secara tradisinya, sup dikelaskan kepada dua kumpulan utama: sup jernih atau cair dan sup pekat. Klasifikasi Perancis bagi sup cair adalah kaldu dan consommé. Sup pekat dikelaskan bergantung kepada jenis ejen penebalan digunakan: puri adalah sup sayur dipekatkan dengan kanji; bisk diperbuat daripada puri kerang atau sayur-sayuran dipekatkan dengan krim; sup krim dipekatkan dengan sos béchamel; dan veloutés dipekatkan dengan telur, mentega, dan krim. Bahan-bahan lain yang biasa digunakan untuk memekatkan sup dan kaldu termasuk telur, nasi, lentil, tepung dan gandum; banyak sup popular juga menggunakan lobak merah dan kentang.

Sup adalah serupa dengan stew, dan dalam beberapa kes mungkin tiada perbezaan yang jelas antara kedua-duanya. Walau bagaimanapun, sup umumnya mempunyai cecair yang lebih daripada stew.

SUP KETAM BAKAU
BAHAN BAHAN
2 ekor ketam bakau saiz sederhana dibersihkan
1 kiub pati ayam
3 ulas bawang putih dikisar halus
3 ulas bawang merah dikisar halus
1 cm halia dikisar halus
Garam, lada sulah & serbuk perisa

PROSES PENYEDIAAN
Tumis bahan kisar hingga wangi.

Masukkan ketam dan  tuang air sehingga menutupi ketam.

Masukkan kiub ayam. Biarkan mendidih dan renehkan sehingga ketam masak.

Sesuaikan rasa dgn garam dan  lada sulah. Tabur bawang goreng & hirisan daun sup/daun bawang.

No comments:

Post a Comment