Monday, July 10, 2017

PETUA MENGEKALKAN KESEGARAN SAYUR DAN BUAHAN

PETUA MENGEKALKAN KESEGARAN SAYUR DAN BUAHAN



Sayur adalah makanan jenis tidak tahan lama dan cepat rosak. Untuk mengekalkan kesegaran sayur beberapa cara dan petua saya berikan pada anda untuk mengekalkan kesegaran sayur agar tahan lama. Sesetengah buah-buahan dan sayuran menghasilkan gas yang dipanggil etilena ketika mereka masak. Gas ini boleh dimakan secara matang untuk makanan yang sensitif terhadapnya, oleh itu menyimpan makanan yang menghasilkan etilena dari makanan sensitif etilena. Sebagai contoh,  pisang, kiwi, mangga, nektar, pir, plum dan tomato harus disimpan di tempat yang berbeza dari buah apel, brokoli, sayur-sayuran berdaun dan tembikai.




1.     Rendam sayur dengan air yang dicampur dengan cuka selama beberapa minit. Toskan dan simpan. Cuka akan mengembalikan kesegaran sayur dan menghilangkan kotoran pada sayur juga.

2.     Keringkan sayur menggunakan tisu dapur biar kering dan bungkus menggunakan surat khabar. Letak dalam peti ais

3.     Letak sedikit garam pada sayur agar tahan lebih lama.Sedikit sahaja ye

4.     Jangan buang atau potong akar sayur

5.     Simpan kentang, bawang, dan tomato di tempat yang sejuk, kering, tetapi tidak di dalam peti sejuk.

6.     Simpan salad sayur-sayuran dan herba segar dalam beg yang dipenuhi dengan udara yang sedikit dan dimeterai dengan ketat.


7.     Buah-buahan jeruk seperti limau, limau nipis, lemon akan dilakukan dengan baik sehingga satu minggu di tempat yang sejuk dan gelap, jauh dari cahaya matahari , tetapi anda boleh memanjangkan tempoh hayat buahan dan sayuran ini  mereka dengan menyimpannya di dalam peti ais dengan meletakan di dalam bekas yang berlubang.

8.     Sayuran lain seperti wortel, salad, dan brokoli cepat rosak oleh itu sebaik sahaja sayurn ini tersedia, letakkannya segera dalam beg plastik yang berasingan dan letak di dalam peti ais anda (pastikan ia kering kerana kelembapan mempercepatkan pembiakan bakteria yang menyebabkan sayuran cepat rosak) .

9.     Potong kepala buah nanas anda dan letakkan nanas anda secara terbalik. Ini membantu mengagihkan semula gula yang tenggelam ke bawah semasa penghantaran dan juga membantu ia menyimpan lebih lama.

10.           Jika anda ingin mencuci dan potong buah-buahan dan sayuran anda maka, simpannya dalam bekas kaca yang dilapis dalam tuala kertas. Ia akan mengekalkan kelembapan buahan tersebut.



No comments:

Post a Comment