Monday, July 10, 2017

PETUA UNTUK MELEMBUTKAN DAGING

TIPS UNTUK MELEMBUTKAN DAGING

LETAK GARAM






Gunakan garam laut dan taburkan atas daging  sebelum memasak atau bakar.Daging akan menyerap garam yang kita tabur tadi. Garam sebagai pemecah protein akan meningkatkan tekstur daging.  

TEH

Teh seperti kita tahu mengandungi tannin yang merupakan penawar semulajadi. Buat teh pekat dan masukan daing tadi kedalam the untuk melembutkannya.cuci dan proses daging untuk dimasak.

CUKA ATAU JUS SITRUS (LEMON , NENAS)

Kandungan asid dalam cuka dan jus sitrus akan melembutkan otot daging dan akan menmabha rasa dalam daging tersebut.

SOS BERASASKAN TOMATO

Tomato mengandungi asid yang berupaya untuk melembutkan daging. Ramai menggenukan sos Tomato semasa aktiviti berbeku.

 COLA

Minuman bergas Cola merupakan cara lain untuk melembutkan daging.  Letakkan daging anda pilih dalam minuman Cola sekurangnya 30 minit atau lebih dan bergantung kepada kuantiti daging yang akan digunakan.



HALIA

Halia mengandungi enzim proteolitik yang secara semulajadi merosakkan protein. Gunakan halia untuk melembutkan daging dengan menggaulkan daging dengan halia.


KOPI

Kopi mempunyai kafin yang boleh melembutkan daging.Rendam daging agak lama untuk menjadikan ia lembut dan boleh di proses masak. Sesuai untuk buat stik


BUTTERMILK DAN YOGURT

Ini mempunyai keasidan dan juga barangan tenusu dengan kandungan kalsium yang mengaktifkan enzim dalam daging yang juga membantu memecah protein.

JERUK, NENAS DAN BETIK


Ini mengandungi enzim sayur-sayuran yang membubarkan protein dan tisu penghubung. Sapukan mash atau kepingan buah pada potongan daging yang nipis, dan biarkan selama beberapa jam.

No comments:

Post a Comment