Sunday, October 22, 2017

KARI KACANG KELOR

Pokok kelor, juga dikenali sebagai merunggai, rambungai, rembungai, lemunggai, atau moringa adalah sejenis pokok daripada keluarga Moringaceae. Lemunggai mempunyai pelbagai kegunaan dari akar hingga buahnya, mudah ditanam dan mudah sesuai dengan apa-apa cuaca. Ia berasal dari India.

 Lenggai (pod) Kelor ("Moringa oleifera") di Panchkhal, Nepal Pokok Kelor merupakan spesies ditanam secara meluas dalam genus Moringa, yang merupakan satu-satunya genus dalam keluarga Moringaceae. Dalam bahasa Inggeris ia dipanggil : moringa pokok kayu dram (dari bentuk lenggi biji benih tiga segi yang panjang dan langsing), pokok minyak ben, atau pokok benzoil (dari minyak yang dihasilkan dari benihnya).


Ia merupakan pokok cepat tumbuh, tahan kemarau tempatan di kaki bukit selatan Himalayas di barat laut India, dan ditanam secara meluas di kawasan tropika dan separa tropika di mana lenggai muda dan daunnya digunakan sebagai sayuran. Ia juga boleh digunakan bagi membersihkan air dan membersihkan tangan, dan kadang-kala digunakan dalam perubatan herba.

KARI KACANG KELOR / REMUNGGAI


BAHAN BAHAN
beberapa batang buah kelor kikis dan kerat kerat  
rempah kari

BAHAN MENUMIS
sedikit air asam jawa
santan kelapa

PROSES PENYEDIAAN
tumis semua bahan bahan tumis.  Masukkan rempah kari, renihkan sehingga naik minyak

masukkan daging  dan  sedikit air asam jawa & garam, renihkan hingga empuk. Masukkan kelor

Renihkan sehingga kelihatan lembut Masukkan santan. didihkan


No comments:

Post a Comment