Monday, July 17, 2017

PETUA MERAWAT ASMA

PETUA MERAWAT ASMA




Asma adalah masalah pernafasan dan paru paru yang rasa sempit apabila bernafas.. Orang yang mempunyai asma mempunyai saluran pernafasan sensitif dalam paru-paru mereka yang bertindak balas kepada pemicu, menyebabkan 'suar-up'. Dalam suar-suar, otot-otot di sekeliling laluan pernafasan memerah ketat, saluran udara membengkak dan menjadi sempit dan terdapat lebih banyak lendir. Perkara  ini menjadikannya lebih sukar untuk bernafas.

Serangan asma secara tiba-tiba atau parah kadang-kadang dipanggil serangan asma. Ramai orang di Malaysia  mempunyai asma. Ia memberi kesan kepada orang-orang dari semua peringkat umur. Ramai berpendapat bahawa asma adalah penyakit orang tua, akan tetapi sebenarnya asma tidak mengenal umur dari muda sampai ke tua.

Ada mengatakan Asma tidak dapat sembuh, tetapi bagi kebanyakan orang, ia boleh dikawal dengan baik dengan mengikuti pelan pengurusan harian.

Apakah tanda-tanda asma?

Gejala asma seseorang boleh berubah dari masa ke masa - kadang-kadang mereka tidak akan mengalami gejala, terutama apabila asma mereka dikawal dengan baik. Gejala sering berbeza dari orang ke orang, tetapi mereka paling biasa mengalami masalah seperti berikut :
  

·        Susah untuk bernafas / Sesak nafas
·  Suara halus akan keluar dari leher apabila bernafas disebabkan saluran pernafasan sempit
·        Perasaan ketat di dada
·        Batuk berterusan
·  Gejala sering berlaku pada waktu malam, awal pagi atau semasa / selepas aktiviti. Mereka disebabkan oleh penyempitan saluran udara.


Punca Punca Asma?

Punca dan sebab asma tidak diketahui dengan jelas . Penyebab asma tidak difahami sepenuhnya, walaupun orang yang menghidap asma sering kali mempunyai sejarah keluarga asma, eksim dan hayfever.

Penyelidikan telah menunjukkan bahawa pendedahan kepada asap rokok (terutamanya sebagai bayi atau anak kecil), obesiti dan beberapa bahan kimia tempat kerja boleh meningkatkan risiko mengembangkan asma. Para penyelidik terus berusaha untuk mengetahui lebih lanjut tentang apa yang menyebabkan asma dan bagaimana kita dapat mencegahnya.


Beberapa petua mencegah asma dan dikatakan sebagai ubat rawatan pencegahan secara tradisional tanpa mengambil ubat ubatan.


BUAH PETOLA


Buah petola dikatakann amat mujarab mencegah dan merawat asma ringan iaitu dengan cara menghasilkan jus dari buah petola.

Caranya mudah saja, ambil sebiji petola kemudian potong sedikit dan buangkan biji dan buat lubang di tengah-tengah. Selepas itu, masukkan beberapa biji gula batu ke dalam dan bakar petola itu hingga masak. Selepas masak, perah petola untuk menghasilkan jus. Amalkan meminum jus berkenaan.


HALIA

Halia sama juga dengan petola dikatakan mempunyai khasiat yang boleh meringankan masalah asma. Cara penyediaan sama juga dengan buah petola tadi minum jus halia. Paling berkesan minum campur dengan madu.


MADU


Madu merupakan hasilan cairan dari lebah. Banyak kajian telah dijalankan menunjukkan bahawa madu boleh menjadi penawar untuk menyembuhkan banyak penyakit dan termasuklah asma.

Madu membantu untuk mengurangi batuk batuk yang dihidapi pesakit asma dengan mengurangkan lender lender yang berada di kahak atau pun di paru paru mereka yang menghidap asma.

Amalkan meminum madu 3 sudu pagi dan 3 sudu petang untul lebih mujarab.


BAWANG PUTIH



Dikatakan boleh membantu untuk melegakan rongga di dalam paru-paru yang tersumbat. Mujarab sekali jika serangan tersebut adalah pada peringkat awal.

Cuma didihkan dua ke tiga helai daun dalam satu suku cawan susu dan kemudian biarkan ramuan tersebut menyejuk pada suhu bilik sebelum meminumnya.


AS SYIFA



Kita berserah Pada tuhan maha pencipta.apa pun penyakit ada ubatnya.Cuba amalkan doa ini untuk penyembuhan yang lebih cepat. Semoga anda sihat hendaknya..

2 comments: