Monday, February 19, 2018

UDANG GALAH MASAK SAMBAL


UDANG GALAH
Udang galah (Macrobrachium Rosenbergii) adalah sejenis udang air tawar, Udang galah (Macrobrachium Rosenbergii) atau dikenal juga sebagai Giant Freshwater Shrimp merupakan salah satu jenis Crustacea, dari famili Palamonidae dengan species Macrobrachium rosenbergii. yang mempunyai ukuran terbesar dibandingkan dengan udang air tawar lainnya. Udang galah hidup pada dua habitat, pada stadia larva hidup di air payau dan kembali ke air tawar pada stadia juvenil hingga dewasa.

Udang galah adalah jenis udang yang bisa dibudidayakan pada lahan tanah sawah, kolam atau empang air tawar. Pemeliharaannya relatif lebih mudah dibandingkan dengan jenis udang lainnya dan sampai saat ini belum ditemukan adanya hama atau penyakit yang membahayakan yang dapat mengganggu budidaya udang galah dan dapat menyebabkan terjadinya kegagalan panen.

UDANG GALAH MASAK SAMBAL



BAHAN BAHAN
4- 5  ekor udang galah saiz besar - kepala besar
1 biji bawang besar - dipotong nipis-nipis
8 sudu besar cili kisar
4 sudu besar cili sos
3 sudu besar tomato sos
sos ikan nampla secukup rasa
Air asam jawa secukupnya - jika perlu
gula secukup rasa - jika perlu

BAHAN-BAHAN DITUMBUK LUMAT

1 ulas bawang putih
3 biji bawang merah
1 sudu kecil belacan bakar

PROSES PENYEDIAAN

Bersihkan udang serta digaul dengan garam serta kunyit kemudian digoreng sehingga masak tapi jangan terlalu garing kemudian di angkat dan ditos .

Panaskan minyak secukupnya dalam kuali . Masukkan bahan-bahan yang telah ditumbuk dan kacau sampai layu kemudian masukkan cili kisar secukupnya . Kacau semua bahan dan biarkan sambal menjadi masak serta pecah minyak . Jika sambal nampak kering boleh ditambah minyak masak lagi .

Masukkan bawang besar , gula dan dikacau sekali sekala semua bahan. Masukkan cili sos dengan tomato sos jika kurang masam baru ditambah air asam jawa kemudian terus kacau sambal . Masukkan 1 sudu kecil gula dalam sambal ni untuk bagi seimbang dgn rasa pedas kalau suka sambal manis boleh ditambah lagi gula . kacau semua bahan dan boleh dirasa jika ada bahan kurang boleh ditambah ikut selera sendiri .

Bila sambal dah masak serta pecah minyak baru la boleh dimasukkan udang galah tadi serta kacau rata . Bila dah masak boleh la ditutup api dapur .

No comments:

Post a Comment