Tuesday, February 20, 2018

UDANG GALAH MASAK SOS


UDANG GALAH
Udang galah (Macrobrachium Rosenbergii) adalah sejenis udang air tawar, Udang galah (Macrobrachium Rosenbergii) atau dikenal juga sebagai Giant Freshwater Shrimp merupakan salah satu jenis Crustacea, dari famili Palamonidae dengan species Macrobrachium rosenbergii. yang mempunyai ukuran terbesar dibandingkan dengan udang air tawar lainnya. Udang galah hidup pada dua habitat, pada stadia larva hidup di air payau dan kembali ke air tawar pada stadia juvenil hingga dewasa.

Udang galah adalah jenis udang yang bisa dibudidayakan pada lahan tanah sawah, kolam atau empang air tawar. Pemeliharaannya relatif lebih mudah dibandingkan dengan jenis udang lainnya dan sampai saat ini belum ditemukan adanya hama atau penyakit yang membahayakan yang dapat mengganggu budidaya udang galah dan dapat menyebabkan terjadinya kegagalan panen.

UDANG GALAH MASAK SOS


BAHAN BAHAN
500 gm udang galah
1/2 camca teh serbuk kunyit
1 batang leek, dibersihkan dan kerat2
2 biji bawang besar, potong bulat
3 ulas bawang putih, diketuk
1 biji cili merah, potong serong
1/2 camca besar sos tiram
1/2 cawan sos cili
1/4 cawan sos tomato
Garam dan sedikit gula (jika perlu)
1 biji tomato, belah 6
Hirisan daun bawang (hiasan)

PROSES PENYEDIAAN
Udang dikerat muncung dan buang kotoran di kepalanya, cuci bersih, toskan dan gaul dengan serbuk kunyit dan sedikit garam. Goreng udang 2 minit, angkat dan toskan.

Tinggalkan lebih kurang 3 camca besar minyak dalam kuali, tumis bawang besar, bawang putih dan leek, guna api sederhana.

Masukkan sos tiram, sos tomato dan sos cili, tuang 1/2 cawan air, gaul rata dan biar mendidih.

Masukkan udang dan cili merah, gaul rata. Tambah garam secukup rasa dan jika suka, tambah sedikit gula.

Masak hingga pekat dan masukkan tomato, gaul rata dan matikan api. Hias dengan hirisan daun bawang sebelum dihidangkan panas bersama nasi hangat.....

No comments:

Post a Comment