Sunday, February 25, 2018

PINASAKAN


PINASAKAN
Pinaasakan adalah antara makanan kegemaran bagi suku kaum Kadazan-Dusun di Sabah. Pinaasakan dibuat daripada isi ikan yang dicampur beberapa bahan lain untuk memberikan lebih perisa.

Isi ikan yang biasa digunakan untuk membuat Pinaasakan adalah dari jenis ikan air tawar. Namun terdapat juga sesetengah masyarakat yang menggunakan dari laut seperti ikan basung.

Cara penyediaan Pinaasakan adalah dengan membersihkan terlebih dahulu ikan kemudian mengambil isi ikan tersebut dan mencapurkan sedikit kunyit, halia yang ditumbuk, asam jawa atau buah asam, garam, serbuk perisa dan sedikit air. Setelah mencampurkan kesemua bahan-bahan ini, ia kemudiannya dipanaskan sehingga mendidih hingga air didalamnya hampir kering.

Pinaasakan juga merupakan antara hidangan yang boleh tahan lama dan boleh disimpan sehingga beberapa hari. Walaupun Pinaasakan merupakan makanan tradisional Kadazan-Dusun, namun kini ianya menjadi salah satu makanan yang diminati oleh semua masyarakat di negeri Sabah.

 PINASAKAN




BAHAN-BAHAN
 Ikan kembung atau Basung
 Daun Pisang
4 helai Daun Kunyit
2 biji  Mangga  Buah Bambangan, dicincang
1 sudu besarMinyak masak
4 ulasBawang Putih, dicincang
1 biji   Bawang Besar, dicincang
4 sm   Halia, cincang
1 sudu kecilSerbuk Kunyit
5 biji  Cili Kering, dihiris kecil
50 g   Asam Jawa, dibuang biji
100 ml Air
3 keping Asam Keping

PROSES PENYEDIAAN

Mula-mula ikan harus dibuang isi perut dan dibersihkan terlebih dahulu. Asingkannya ke tepi.

Setelah itu, masukkan minyak masak ke dalam kuali dan tunggu sehingga ia panas. Kemudian tumis bawang putih, halia, serbuk kunyit dan cili kering sehingga naik bau.

Masukkan asam jawa, asam keping, dan air bersama ikan ke dalam tumisan tadi.

Kemudian di dalam periuk, susun sekeping daun pisang bersama daun kunyit dan buah bambangan. Letakkan ikan dan bahan-bahan yang dimasak tadi diatas daun berkenaan.

Tutup tudung periuk dan biarkan ia masak dengan api kecil lebih kurang selama 25 minit.

Pinasakan amat sesuai dimakan bersama nasi putih dan sambal.

No comments:

Post a Comment