Tuesday, September 12, 2017

RESEPI MEMBUAT CHAPATI

Chapati, Capati, Chappati atau Chapathi adalah roti rata yang tidak beragi (juga dikenali sebagai roti) dari Nepal, India dan Pakistan. Ia adalah topik makanan di Asia Selatan dan juga di kalangan ekspatriat Asia Selatan dan di seluruh dunia. Versi hidangan yang juga boleh didapati di Asia Tengah dan Tanduk Afrika di negara-negara seperti Kenya, Tanzania dan Uganda, dengan roti rata laobing dihidangkan sebagai variasi tempatan di China

Perkataan 'Chapati' bermakna "leper bulat" dalam bahasa India. Chapati dicatatkan di dalam Ain-i-Akbari, dokumen abad ke-16, oleh Maharaja Mughal, wazir Akbar, Abul-Fazl ibn Mubarak.

Keping capati adalah salah satu bentuk yang paling biasa di mana gandum, yang ruji di utara Asia Selatan, dimakan. Chapati adalah satu bentuk roti atau rotta (roti). Perkataan-perkataan tersebut sering digunakan silih berganti. Walaupun roti atau rotta merujuk kepada mana-mana roti yang tidak beragi rata, chapati adalah roti yang dibuat daripada tepung gandum dan dimasak pada tava (kuali rata).

RESEPI MEMBUAT CHAPATI

BAHAN BAHAN
o   225gm tepung atta
o   150ml air suam
o   1 sudu besar minyak sapi
o   Secubit garam
o   Sedikit tepung atta (untuk mencanai)

PROSES PENYEDIAAN
Dalam satu mangkuk, masukkan tepung atta, minyak sapi & garam
Tuangkan air sedikit demi sedikit. Uli tepung hingga menjadi doh dan sebati semua bahan

Biarkan doh didalam mangkuk dan tutupkan dengan sehelai kain lembab / basah selama 30 minit.

Selepas itu, bahagikan doh kepada beberapa bola kecil. Diatas papan pencanai, taburkan sedikit tepung atta. Canai nipis setiap bebola kecil.

Panaskan kuali tanpa minyak (seeloknya guna non-stick pan). Masakkan setiap keping dengan api sederhana.

Setelah beberapa minit atas kuali, doh akan bertukar warna dan kembung di beberapa bahagian. Ditekan-tekankan bahagian kembung dan terbalikkan.

Biarkan masak kedua bahagian (jangan garing sangat nnti doh menjadi keras dan liat).

Angkat dan letakkan diatas pinggan. Tutup chapati dengan kain bersih atau masukkan dalam bekas tertutup. Ini kerana wap panas dalam bekas tertutup boleh membuatkan chapati lebih lembut.

Hidangkan dengan lauk kegemaran anda.

No comments:

Post a Comment