Monday, October 30, 2017

RESEPI TOMYAM BERSANTAN

Tom yam (bahasa Lao: ຕົ້ມຍຳ [tôm ɲam]; Bahasa Thai: ต้มยำ, [tôm jam], tom yam dalam "Royal Thai General System of Transcription") adalah nama bagi dua hidangan sup atau berkuah yang serupa yang berasal dari Laosdan Thailand. Versi DiRaja Laos termasuk secubit nasi di dalam sup, sementara versi biasa Laos yang lain dan versi Thailand tidak memasukkan nasi sebagai salah satu bahannya. Tom yam dihidangkan secara meluas di negara berjiranan seperti Malaysia, Singapura, dan Indonesia, dan telah dipopularkan ke seluruh dunia.

Tom yam memiliki ciri-ciri perasa pedas dan masam yang keratar, dengan penggunaan herba wangi. Rebusan asas dihasilkan dari stok dan bahan baru seperti serai, daun dari pokok Limau Purut, halia, jus limau nipis, sos ikan dan cili dipenyek.

BAHAN UTAMA
200gram udang harimau
1 ulas bawang putih
2 inci lengkuas
1 sudu kecil udang kering ditumbuk halus ( tak nak letak pun takpe)
2 besar cili kisar
1 batang serai
1 1/2 sudu besar jus lemon
beberapa helai daun limau purut
beberapa biji straw mushroom ( ros guna yang dlm tin) - boleh ganti dgn cendawan tiram
1/3 biji lobak merah
1 biji tomato
1/2 cawan santan pekat
1/4 batang celery
1/4 biji bawang besar
2 biji cili padi
garam
gula


CARA CARANYA
1. Hiris nipis batang celery, lobak merah di potong separa bulatan dan potong dua straw mushroom , ketuk bawang putih dan cincang halus kemudian panaskan minyak dan  tumis cili kisar, bawang putih, udang kering bersama lengkuas hingga garing, selepas itu masukkan serai dan 1 cawan air.

2. Apabila kuah telah mendidih masukkan santan, lobak merah, straw mushroom, batang celery, biarkan seketika, selepas itu masukkan jus lemon serta hirisan cili padi. Sesuaikan rasa, masukkan sedikit garam.

3. Masukkan pula udang, kacau selalu, akhir sekali masukkan bawang besar yang telah dihiris kasar dan tomato yang dibelah 

4. Sedia untuk dihidangkan, Selamat Mencuba.tabur sedikit dengan hirisan daun ketumbar, baru wangi-


No comments:

Post a Comment