Wednesday, November 01, 2017

RESEPI NASI AYAM BEREMPAH

Nasi ayam Hainam (Hanzi: 文昌雞, hanyu pinyin: wénchāngjī) merupakan masakan Tionghoa yang sering dikaitkan dengan masakan Malaysia atau Singapura, dan juga ditemui di negara tetangga Thailand, serta juga di wilayah Hainan, China. Nasi ayam Hainam yang dinamakan demikian karena berasal dari tradisi seni memasak Hainan dan penerapannya oleh populasi orang Tionghoa perantauan suku Hainan dalam kawasan Nanyang, versi makanan ini yang didapati di Malaysia dan Singapura menggabungkan unsur-unsur masakan Hainan dan Kanton ditambah lagi dengan citarasa masakan di Asia Tenggara.

RESEPI NASI AYAM BEREMPAH
BAHAN-BAHAN   
4-5 ketul ayam peha ayam
1 sudu makan rempah kari
1 sudu makan serbuk cili,
5 ulas bawang putih - dikisar
1 inci halia-dikisar
2 batang serai-dikisar
Garam secukupnya.

UNTUK SUP
Bahagian ayam yang bertulang
1 inci halia
3 ulas bawang putih Sup bunjut
Garam/gula secukup rasa,

UNTUK NASI
Beras 2 pot
1 sudu besar mentega
2 ulas bawang putih-diketuk
3 ulas bawang merah-dimayang
1 inci halia-diketuk
Kuah sup secukupnya untuk memasak nasi.

PROSES PENYEDIAAN

UNTUK AYAM: Semua bahan yang dikisar dicampur dengan bahan-bahan yang lain. Bersihkan ayam dan toskan. Gaul ayam bersama rempah tadi dan perap selama 1/2 jam lebih lama lagi sedap. Goreng dengan minyak yang banyak.

UNTUK SUP: Tumiskan bawang putih, halia hingga naik bau. Masukkan air, cukup untuk masak nasi dan kuah sup. Masukkan bahagian ayam yang bertulang sampai mendidih.

UNTUK NASI: Bersihkan beras dan toskan. Panaskan mentega, masukkan bawang merah, bawang putih, halia. Tumiskan hingga kekuningan dan masukkan beras dan ambil kuah sup tadi cukup untuk 2 pot beras. Boleh juga tambah sedikit kunyit jika suka warna nasi berwarna kuning.

TAMBAHAN: Untuk sos 1 biji buah tomato 4 biji cili padi 1 biji cili merah. Sedikit gula dan garam. Sedikit kuah sup boleh juga ganti dengan cuka. Ikut citarasa. Blend kesemua bahan diatas. Untuk kicap: 2 sudu besar kicap manis 1 sudu besar kicap masin 1 sudu besar sos tomato Sedikit kuah sup Campurkan kesmua bahan-bahan diatas.

No comments:

Post a Comment