Friday, March 09, 2018

AYAM PANGGANG KALASAN


Ayam panggang ialah ayam yang disediakan sebagai makanan dengan kaedah memanggang sama ada di dapur rumah, di atas unggun api atau di rotisserie profesional. Lazimnya, ayam dipanggang di dalam lemak dan jusnya dengan menggolek atau memutarkan ayam tersebut ketika dipangggang, dan selalunya didedahkan kepada api atau haba dengan gril berputar supaya pergerakan lemak dan jus tadi adalah efisyen seboleh mungkin dan tidak mengeringkan ayam.

Ayam panggang ialah satu juadah yang boleh didapati dalam masakan seluruh dunia.

RESEPI AYAM PANGGANG KALASAN

BAHAN BAHAN
1 ekor ayam di potong 8 atau 10 (di rempahkan dengan kicap manis, serbuk kunyit, serbuk jintan manis & ketumbar & garam, perap selama 1 jam) 
Lepas itu Panggang Ayam dalam oven selama 25mins dalam sudu 160C.

BAHAN UNTUK SAMBAL/KUAH
1 kotak krim santan (200ml)
2 labu bawang besar - dikisar
1 tangkai daun ketumbar bersama akar nya dikisar
4 ulas bawang putih dikisar
2 sudu besar cili kisar
1 inch lengkuas di kisar
1/2 inch halia dikisar
4 batang serai (2 dikisar & 2 dititik)
Garam & gula secukup rasa
Minyak untuk menumis

PROSES PENYEDIAAN
Panaskan minyak di kuali, letakan 2 batang serai, goreng ia sebentar. Letakan bahan2 yang di kisar, goreng hingga ia wangi letakan 1 kuid knorr ikan bilis. 

Bila sudah wangi, letakan krim santan dan air 1/2 cawan. Gaulkan hingga sebati dan mendidih. Ambil ayam yang sudah di panggang dan letakan didalam kuahnya. 

Gaulkan bersama kuah dan ayam nya. Rasa kuahnya, lemak pedas dan manis. Tutupkan api. Sajikan bersama nasi putih panas2, taburkan sedikit daun ketumbar.

No comments:

Post a Comment