Thursday, March 08, 2018

LAI CHI KANG

Masakan Cina Malaysia berasal dari tradisi masakan pendatang Cina Malaysia dan keturunan mereka, yang disesuaikan atau diubah suai tradisi masakan mereka di bawah pengaruh budaya Malaysia serta corak penghijrahan China ke Malaysia. Disebabkan sebahagian besar rakyat Cina Malaysia adalah keturunan pendatang dari selatan China, masakan Cina Malaysia kebanyakannya berdasarkan himpunan kepelbagaian hidangan dengan akar umbi dari masakan Kantonis, masakan Hakka, masakan Fujian dan masakan Teochew.

Kerana pendatang awal menetap di kawasan-kawasan yang berbeza di seluruh British Malaya dan Borneo ketika itu, mereka membawa bersama mereka tradisi makanan dan resipi asal-usul mereka di China, yang secara beransur-ansur diselitkan dengan ciri-ciri tempatan rumah baru mereka di Malaysia walaupun mempunyai ciri Cina tersendiri. Sebagai contoh, nasi ayam Hainan biasanya berperisa dengan daun pandan tropika dan dihidangkan dengan sos cili untuk mencelup, dan rasa berbeza dengan hidangan ayam yang biasa dijumpai di Pulau Hainan sendiri. Sebahagian daripada makanan dan resipi terus dikaitkan dengan bandar, kampung atau pekan tertentu, akhirnya membangunkan status ikonik dan memuncak dalam percambahan populariti di seluruh negara pada hari ini.

makanan Cina amat menonjol di kawasan yang mempunyai ramai masyarakat Cina, di gerai-gerai tepian jalan, pusat penjaja dan kopitiam, serta kafe pintar dan restoran mewah di seluruh negara. Banyak hidangan Cina mempunyai daging babi sebagai bahan komponen, tetapi ayam boleh didapati sebagai gantian untuk pengguna Islam daripada komuniti yang lebih luas, dan beberapa restoran Cina juga disahkan halal.
LAI CHI KANG
BAHAN-BAHAN
1 sudu makan cincau
1 sudu makan nata de coco
3 biji buah laici
1 sudu makan kembang semangkuk
½ sudu makan selasih
½ sudu makan barli
10ml air gula merah
1ogm isi buah tembikai
20ml air gula putih
100ml air
(boleh tambahkan bahan2 lain mengikut kesukaan spt kekacang dan sebagainya)
Ais kiub secukupnya

PROSES PENYEDIAAN

Biji selasih dan kembang semangkuk direndam terlebih dahulu hingga kembang..campurkan saja kesemua bahan ke dalam mangkuk,suaikan rasa kemanisannya,letakkan ais kiub dan sedia untuk dimakan

No comments:

Post a Comment