Wednesday, March 07, 2018

RESEPI DAGING MASAK MERAH



Daging, dalam definisi terluasnya, ialah tisu haiwan yang digunakan sebagai makanan. Selalunya daging ini memaksudkan otot rangka dan lemak yang berkaitan, tetapi juga boleh memaksudkan organ otot, termasuk paru-paru, hati, kulit, otak, sumsum tulang dan ginjal. Perkataan daging turut digunakan oleh industri pembungkusan dan penjualan industri untuk memaksudkan daging mamalia (lembu, kambing, dsb.) dan ayam itik yang diternak dan disembelih untuk penggunaan manusia, tetapi mengecualikan telur dan makanan laut yang meskipun terdiri daripada tisu haiwan. Haiwan yang hanya atau selalu memakan daging dipanggil haiwan maging atau karnivor.

RESEPI DAGING MASAK MERAH

BAHAN BAHAN
setengah kilo daging – dipotong nipis dan dicelur/direbus dengan pewarna merah sehingga empuk.
1 biji setengah bawang besar – dihiris
1 biji lada benggala hijau – dipotong
1 cm halia – diketuk
3 sudu besar sos cili
3 sudu besar sos tomato
1 setengah sudu besar sos tiram
garam secukup rasa

PROSES PENYEDIAAN
Panaskn minyak kemudian tumiskan bawang besar,bawang putih dan halia sampai naik baunya.

Masukkan sos cili,sos tomato,sos tiram.Jika terlampau kering masukkan air rebusan daging kedalam kuali dan garam secukup rasa.

Masukkan daging kemudian biar sampai ianya mendidih sehingga kuahnya sedikit pekat.

Akhir sekali masukkan lada benggala tadi kemudian tabur daun sup dan juga daun bawang.


KHASIAT DAGING LEMBU
Daging lembu memiliki banyak sekali kandungan khasiat yang sangat bermenafaat dalam menjaga kesihatan tubuh

Diantara Kandungan Zat  Manfaatnya seperti berikut

Zat Besi
Zat besi adalah salah satu keperluan penting bagi tubuh kita. Kita boleh mendapatkan zat besi dari daging lembu kerana daging lembu mengandungi zat besi yang sangat tinggi. Kekurangan zat besi akan menyebabkan anemia membuatkan tubuh menjadi lesu.
Zat besi pada daging lembu bermenafaat untuk meningkatkan metabolisme dalam tubuh, mempengaruhi semangat belajar anak dan juga sebagai benteng bagi tubuh kita kerana zat besi dapat meningkatkan kekebalan tubuh.

Protein
Daging lembu juga mengandungi kandungan zat yang tidak kalah pentingnya selain zat besi, iaitu proetin. Protein sangat penting kerana dapat membantu perkembangan otak pada anak. Selain itu protein juga dapat membantu tubuh dalam membentuk jaringan baru pada otot-otot tubuh.

 Selenium
Kandungan zat lainnnya pada daging lembu adalah selenium. Selenium sangat diperlukan untuk membentuk zat antioksida dan meningkatkan imunisasi anak.

Zink
Zat Zink juga terdapat pada daging lembu. Zat ini berfungsi untuk meningkatkan metabolisme dan fungsi kekebalan tubuh. Kekurangan zat ini bolrh menyebabkan gangguan pada pengembangan fungsi reproduksi laki-laki dan pembentukan sperma serta mengganggu fungsi kekebalan tubuh.

Vitamin B Kompleks
Vitamin B kompleks pada daging lembu dapat membantu sistem saraf otak sehingga mampu membantu menjaga konsentrasi dan meningkatkan daya ingat.

Omega 3
Kandungan zat lain pada daging lembu ialah omega 3. Omega 3 membantu fungsi jantung, sistem saraf pusat dan hati. Dalam 150 gram daging sapi, mengadungi sekitar 30 gram asam lemak
Omega 3.

No comments:

Post a Comment