Wednesday, March 07, 2018

RESEPI IKAN TALANG KERING MASAK ASAM

Ikan Talang-Talang adalah jenis ikan laut yang popular di kalangan pemancing. Ikan laut ini memiliki nama lain Queenfish, Skinny Fish, atau Leatherskin. Talang-talang ini hidup di perairan pantai dengan sistem pertahanan koloni (bergerombol). Ikan ini mampu tumbuh hingga ukuran 1,2 meter. Talang-talang tergolong predator cukup ganas bagi ikan-ikan kecil.

Ikan Talang-talang sebagaimana jenis ikan laut lain, memiliki khasiat untuk kesehatan. Kandungan nutrisinya memberikan efek luar biasa bagi tubuh manusia. Protein pada ikan ini dipercaya dapat melenturkan otot hingga sesuai untuk mereka yang sangat menginginkan badan yang sado. Selain itu, ikan ini juga tidak menyebabkan kolesterol karena kandungan lemaknya tergolong lemak tak jenuh (HDL).


RESEPI IKAN TALANG KERING MASAK ASAM

PROSES PENYEDIAAN

Ikan talang kering atau apa-apa ikan kering dipotong terlebih dahulu jika terlalu besar,rendam air sekejap untuk mengurangkan rasa masin,cuci bersih dan toskan...
Masukkan minyak kedalam kuali,lebihkan sedikit kerana untuk mengoreng ikan kering dalam minyak yang sama.

ketuk bawang putih 4 atau 5 ulas kemudian tumis..setelah kekuningan masukkan ikan kering yang ditoskan tadi...kacau-kacau sekejap dan setelah ikan hampir masak..masukkan air asam jawa yang diperah...dan tambahkan air jika perlu kuah yang lebih,

masukkan garam jika perlu sahaja kerana ikan kering dah masin,sedikit gula dan bahan perasa..

Biarkan kuah asam mendidih dan kering sedikit,kemudian masukkan bawang besar yang dipotong,cili padi dan cili besar...kacau-kacau lagi sekejap,setelah cukup rasa bolehlah tutup api siap!!




No comments:

Post a Comment