Thursday, March 08, 2018

MUSHROOM SOUP

Krim sup cendawan ialah sup jenis mudah di mana asas roux dicairkan dengan krim atau susu dan kemudian cendawan dan/atau sup rebusan cendawan ditambah. Ia terkenal di Amerika Utara sebagai sup bertin pekat jenis biasa. Krim sup cendawan sering digunakan sebagai bahan asas dalam kaserol dan makanan . Ini menggunakan yang sama seperti cendawan rasa kuah.

Sup yang dibuat dengan krim dan cendawan adalah jauh lebih tua daripada jenis yang bertin. Sos krim Itali (Salsa colla) dan Perancis (Becamel) purba, dan sup berdasarkan kedua-duanya telah dibuat selama beratus-ratus tahun. Di Amerika, Syarikat Sup Campbell mulai menghasilkan terkenal "Krim sup cendawan" pada tahun 1934, tahun yang sama yang ia memperkenalkan "Ayam dengan Mi"

Krim dalam tin dengan sup cendawan telah digambarkan sebagai "becamel Amerika". Di Minnesota, bahan sering dipanggil "pengikat Lutheran," merujuk kepada sifat memekatnya[2] dan terkenal dalam resepi hotdish, terutama dalam buku masakan gereja Lutheran.

MUSHROOM SOUP

BAHAN-BAHAN
4 ulas bawang putih(cincang)
4-5 sudu tepung gandum
4-5 sudu mnyak (cukup utk gandum)
mushroom (potong dadu/halus)
1 Kiub ayam
Garam
Lada hitam
Origano (if any)
1 jag air panas (ikut kepekatan)

PROSES PENYEDIAAN
Panaskan mnyak

Masukkan bwg putih (naik bau) Tutup api

Masukkan tepung gandum kacau smpai ngam2 dgn mnyak n kekuningan

Masukkan air sedikit demi sedikit. Kacau sampai tidak berketul dan hidupkan api

Air ikut kepekatan kite nk, cair atau pekat . Then masukkan kiub ayam,garam,cendawan,lda hitam dan origano..

Kacau smpai mendidih. Dah siapJemur ditempat yang panas sehingga ia benar-benar kering dan bergula. Balik-balik sentiasa supaya ia kering sekata.

No comments:

Post a Comment