Monday, October 15, 2018

RESEPI WANTAN MEE KICAP

Mi wantan adakah satu hidangan mi Kantonis yang popular di Hong Kong, Malaysia, dan Singapura. Hidangan ini biasanya dihidangkan dalam sup panas, dihias dengan sayur berdaun, dan wantan. Jenis-jenis bagi sayur berdaun diggunakan biasanya adalah kailan. Satu lagi jenis ladu dikenali sebagai shui jiao kadangkala adalah disajikan sebagai pengganti wantan. Ia mengandungi udang, ayam atau daging babi, daun bawang dengan sesetengah ketua tukang masak menambah cendawan dan kulat hitam.


RESEPI WANTAN MEE KICAP
BAHAN-BAHAN:
400g (14 oz) wantan mee halal (boleh digantikan dengan mee telur)
1/2 sekumpulan sawi, dibasuh dan dipotong menjadi 2 inci panjang
Minyak sayuran
Lada putih
Sriracha sos cili, untuk berkhidmat (pilihan)
Cili hijau jeruk:
5-6 cili hijau panjang, dihiris nipis
Air mendidih
1/2 sudu kecil garam
Gula 3/2 sudu besar
Wantan
1 paket pembalut wantan persegi (kira-kira 40 helai)
150g (5 oz) fillet ayam
150g (5 oz) daging udang
1 sudu besar putih telur
1 sudu teh halia parut
2 sudu kecil kicap
1/2 sudu besar sos tiram
1/2 sudu kecil serbuk pati ayam
1 sudu kecil minyak bijan
1/4 sudu kecil garam
Gula 1/2 sudu kecil
1/8 sudu kecil lada

MINYAK BAWANG PUTIH:
4 ulas bawang putih, dicincang halus
3 sudu besar minyak sayuran

SOS CENDAWAN:
5-6 Cina cendawan hitam kering, batang dikeluarkan
1 cawan air suam
2 ulas bawang putih, ringan dihancurkan dengan belakang pisau
1 1/2 cawan air
1 sudu kecil serbuk pati ayam
1 1/2 sudu besar sos tiram
2 sudu kecil kicap
1 sudu kecil cendawan soya berperisa (pilihan)
Garam dan lada secukup rasa
1/2 sudu besar tepung jagung dilarutkan dalam 2 sudu besar air
Sos Kicap Cina (setiap hidangan mi):
1 sudu besar kicap pekat gelap (Cheong Chan jenama karamel tebal)
1/2 sudu besar kicap
1 sudu kecil minyak bijan
1/8 sudu teh garam (atau secukup rasa)
Gula 1/2 sudu kecil
2 sudu teh disediakan minyak bawang putih

KAEDAH:
Sediakan cili hijau jeruk:
Menggabungkan garam dan gula dalam mangkuk dan gaul rata untuk membubarkan. Rasa dan menyesuaikan garam / gula jika dikehendaki. Letakkan cili dihiris dalam mangkuk lain dan tuangkan air mendidih ke atas mereka. Biarkan sejuk selama 30 saat, dan kemudian mengalirkan air. Tuangkan penyelesaian lebih cili, memastikan cili sepenuhnya dilindungi. Peti sejuk selama sekurang-kurangnya 2 jam sehingga cili bertukar menjadi warna zaitun hijau.

Sediakan wantan:
Campurkan semua bahan (kecuali pembalut) dan gaul rata. Letakkan satu sudu teh campuran dalam tengah-tengah setiap pembungkus wantan, dan kemudian ringan lembapkan tepi pembalut dengan air. Mengelak tepi untuk membentuk bentuk segi tiga, kemudian tekan tepi nipis keluar doh. Bawa sudut bersama-sama dan memerah untuk membentuk “beg wang”. Ulang dengan seluruh pembalut. Mengetepikan di atas pinggan sehingga sedia untuk memasak.

Sediakan minyak bawang putih:
Panaskan minyak dalam kuali dan goreng bawang putih atas api sederhana rendah sehingga ia mula menghidupkan ringan berwarna keemasan dan rangup. Memindahkan segera ke dalam mangkuk bukti haba dan ketepikan.

Sediakan sos cendawan:
Rendam cendawan dalam 1 cawan air suam sehingga lembut. Memerah air yang berlebihan dari cendawan, diketepikan, dan menempah cecair merendam untuk masa lain. Potong cendawan jika dikehendaki. Panaskan 1/2 sudu besar minyak sayuran dalam periuk kecil. Tumis bawang putih dan cendawan selama 1 minit. Kemudian masukkan bahan-bahan lain kecuali penyelesaian tepung jagung. Masak hingga mendidih. Tutup dan reneh selama 20 minit. Tambahkan larutan tepung jagung dan kacau sehingga mendidih sos dan pekat sedikit. Rasa dan menyesuaikan perasa jika suka. Matikan api, tutup periuk dan ketepikan.

Sediakan sayur-sayuran:
Bawa periuk besar air mendidih. Tambah minyak sayuran 1 sudu besar dan sedikit garam dan gula. Blanch sawi batang pertama, diikuti oleh daun. Mengeluarkan, longkang dan ketepikan.
Masak wantan:
Rebus air dalam periuk dan masak wantan dalam kelompok selama kira-kira 1-2 minit sehingga masak. Kacau sekali-sekala untuk mengelakkan melekat ke bahagian bawah periuk. Toskan dan ketepikan. Sebagai alternatif, menambah mereka kepada beberapa sup ayam bersedia dan menghiasi dengan daun bawang.

Sediakan mee:
Dalam mangkuk hidangan cetek, letakkan 1 berkhidmat sos perasa.
Dengan air didih sama yang digunakan untuk celur sayur-sayuran, membawa sehingga mendidih rolling, dan masak 1 bundle (100g / 3oz) mi selama kira-kira 30 saat atau sehingga selesai dengan keinginan anda. Gunakan penapis yang besar untuk mengalirkan mi dan berjalan di bawah aliran air paip sejuk selama 5 saat, kemudian celup mi dalam air mendidih sekali lagi

untuk memanaskannya. Pemindahan mi ke dalam mangkuk yang disediakan dan melemparkan mereka dalam sos perasa. Tambahkan 6 sudu besar sos cendawan dan gaul lagi. Menambah sengkang lada putih.

Hiaskan mee dengan sawi, dan wantan. Hidangkan serta-merta with cili hijau jeruk dan semangkuk sup wantan. Jika anda suka pedas, campuran mee dengan beberapa sos Sriracha cili. Nikmati wantan mee kicap cina sedap ni!

No comments:

Post a Comment