Thursday, April 05, 2018

RESEPI SHELLOUT

Makanan laut adalah sebarang bentuk hidupan laut dianggap sebagai makanan oleh manusia. Makanan laut dengan jelas termasuk ikan dan kerangan.

Kerangan termasuk pelbagai spesis moluska, krustasea dan ekinoderma. Dari segi sejarah, mamalia laut seperti ikan paus dan ikan lumba-lumba telah digunakan sebagai makanan, walaupun berkurangan pada zaman moden. Tumbuh-tumbuhan laut yang boleh dimakan, seperti beberapa rumpai laut dan mikroalga, dimakan secara meluas sebagai makanan laut di seluruh dunia, terutama di Asia (lihat kategori sayur-sayuran laut). Di Amerika Utara, walaupun tidak secara amnya di United Kingdom, istilah "makanan laut" diperluaskan kepada organisma air tawar yang dimakan oleh manusia, jadi semua hidupan akuatik yang boleh dimakan boleh dirujuk sebagai makanan laut. Demi kesempurnaan, rencana ini merangkumi semua hidupan akuatik yang boleh dimakan


RESEPI SHELLOUT
BAHAN BAHAN

Celurkan seafood dan tapis..

BAHAN TUMISAN
kicap utk hasilkan warna gelap masakan..
cili kisar ( lebihkan klu nak pedas )
Rempah kari daging
Kurang dari 1 sudu ok..klau lebih nanti rasa kari pulak

CARA PENYEDIAAN
Masukkan seafood dan kacau sebati...( api besar ..fungsi utk elakkan air dari seafood keluar - pastikan jgn smpai hangit)

Bila nmpak seafood dh hmpir masak..sederhanakan api. kacau himgga masak....perasakan dgn garam kicap dan gula..masukkan sayuran..dh siap..

No comments:

Post a Comment