Sunday, December 10, 2017

RESEPI ASAM PINDANG IKAN SUSU

IKAN SUSU
IKAN susu atau milkfish dengan nama saintifiknya Chanos chanos adalah spesies tunggal yang hidup dalam keluarga Chanidae. Walau bagaimana pun spesies ini mempunyai banyak nama umum. Di Hawaii ia dipanggilkan ‘awa’.

Di Indonesia ia dikenali sebagai ‘bandeng’ dan juga ‘bolu’. Sementara di Filipina pula ia merupakan ikan kebangsaan dengan nama ‘bangus’.

Taburan Chanos Chanos atau ikan susu ini meluas di Lautan Hindi dan Lautan Pasifik, dari Afrika Selatan ke Hawaii dan Marquesas, dari California ke Galapagos, utara ke Jepun, selatan ke Australia. Dari Asia Tenggara termasuklah negara kita Malaysia.

Ikan susu lazimnya hidup di perairan marin luar pantai tropika di seluruh pulau dan di sepanjang tebing benua, pada kedalaman 1-30 meter. Spesies ini turut sering memasuki muara sungai dan sistem sungai-sungai berair payau.

ASAM PINDANG IKAN SUSU
BAHAN BAHAN
1 ekor ikan susu - dibersihkan dan di potong
2 batang serai - dititik
1 cekak pokok daun kesum
2 keping asam keping - boleh ditambah ikut selera sendiri
Air secukupnya
Garam secukup rasa

BAHAN DITUMBUK/KISAR
2 biji cili merah yang besar 
3 biji bawang merah
1 ulas bawang putih
2cm kunyit hidup
1 sudu besar belacan yang dah

PROSES PENYEDIAAN

Masukkan semua bahan tumbuk dalam periuk ,serai, air dan asam keping. Masak kuah sampai mendidih dn boleh di masukkan semua ikan ikan susu dan garam , kacau . Biarkan kuah mendidih dan ikan masak baru la ditutup api dapur.

No comments:

Post a Comment