Wednesday, October 31, 2018

CARA BUAT SARANG TELUR

Mentega (yang berasal dari perkataan bahasa Portugis: manteiga) adalah produk tenusu dibuat daripada menggodak krim atau susu, sama ada segar atau yang ditapai. Mentega boleh digunakan sebagai sapuan dan perasa, selain dari penggunaan dalam masakan seperti membakar, membuat sos dan menggoreng. Mentega terdiri dari lemak mentega, air dan protein susu. Kerap dibuat daripada susu lembu, tetapi mentega juga boleh dibuat dari mamalia lain, seperti biri-biri, kambing, kerbau dan yak. Garam, perisa dan pengawet kadang kala ditambah pada mentega. Pengasingan pepejal mentega akan menghasilkan cecair mentega atau minyak sapi, yang merupakan hampir keseluruhannya lemak mentega.

CARA BUAT SARANG TELUR
BAHAN-BAHAN:
2/3 biji telur kuning sahaja
(Dipukul rata-nak letak garam sikit pon boleh)
1 sudu butter
1cawang minyak masak

Bila minyak nak ala2 panas masukkan butter dan terus pusingkan minyak tu dalam bentuk bulatan sehala dgn menggunakan senduk bentuk bulat.

Putarkan lelaju sikit tapi jangan sampai minyak melimpah ruah kene korang plak.. naya jek.

Dah putar laju-laju tu, masukkan kuning telur sedikit demi sedikit.. tarik tinggi bekas telur tu macam nak buat teh tarik. Tapi putar tu tetap putar tau. Nanti dia akan berbuih2, agak2 kuning keemasan telur tu, terus tapis dengan penapis kelapa ye.

RESEPI UDANG BUTTER
Udang 14-15ekor
Bawang putih 3 biji
Cili 4-5biji (utk anak sy ltk 3 biji jek)
Daun kari
1 sudu Butter
1/4 cwn Susu segar
Garam

Udang di garam kunyitkan dah goreng. Sekejap jek jgn lama-lama kalau tak liat. Lepas tu ketepikan.

Kuali yang lain, butter dipanaskan dan tumis bawang putih dan cili. Dah naik bau masukkan daun kari. Agak2 garing..masukkan susu segar dan sedikit garam.

Masukkan udang yang dah digoreng tadi gaul rata. Agak kering angkat.

Lps tu taburkan sarang telur tadi atas udang. Sekian..

No comments:

Post a Comment