Sunday, March 11, 2018

RESEPI AGAR AGAR KELAPA MUDA

Agar-agar adalah sejenis kuih berupa gel yang diperbuat daripada lumut laut atau dikenali juga dengan nama agar-agar. Serbuk agar-agar juga banyak digunakan dalam pencuci mulut lain.

Agar-agar merupakan bahan bergelatin yang dihasilkan dari polysaccharide pada rumpai laut ("fucus saccharinus") ("red algae"), di mana ia terkumpul pada dinding sel agarophyte dan berfungsi sebagai penyokong struktur utama bagi dinding sel alga. Agar merupakan campuran dua komponen: linear polysaccharide agarose, dan a heterogeneous campuran dua molekul lebih kecil yang dipanggil agaropectin.

Sepanjang sejarah sehingga masa kini, agar merupakan bahan utama sebagai pencuci mulut diseluruh Asia dan juga sebagai sustrate pepejal bagi bahan medium pertumbuhan bagi kerja mikrobiologi. Agar (agar-agar) juga boleh digunakan sebagai pelawas, pengganti geletin vegetarian, pemekat sup, pengawet buah, aiskerim, dan pencuci mulut yang lain, sebagai bahan pencerah dalam penapaian, dan pelicin kertas dan kain.

RESEPI AGAR AGAR KELAPA MUDA


BAHAN-BAHAN
I pek agar agar ( 10g )
1 biji kelapa muda ( air dan isinya sekali.  Utk isi saya guna 2 biji kelapa sebab satu biji tak cukup isinya utk satu loyang )
I liter air termasuk air kelapa
1/2 cawan gula
1-2 helai daun pandan

PROSES PENYEDIAAN
Sediakan periuk dan masukkan air, gula, daun pandan dan serbuk agar agar. Gaul sehingga air menggelegar dan semua bahan larut sepenuhnya. Masukkan air kelapa dan gaul sekejap. Tutup api.

Tuang ke dlm loyang saiz 22 cm. Akhir sekali masukkan isi kelapa. Biarkan sejuk dulu baru masukkan ke dlm peti utk dibekukan.

No comments:

Post a Comment