Wednesday, March 14, 2018

RESEPI DAGING MASAK ROSEMARIA

Daging, dalam definisi terluasnya, ialah tisu haiwan yang digunakan sebagai makanan. Selalunya daging ini memaksudkan otot rangka dan lemak yang berkaitan, tetapi juga boleh memaksudkan organ otot, termasuk paru-paru, hati, kulit, otak, sumsum tulang dan ginjal.

Perkataan daging turut digunakan oleh industri pembungkusan dan penjualan industri untuk memaksudkan daging mamalia (lembu, kambing, dsb.) dan ayam itik yang diternak dan disembelih untuk penggunaan manusia, tetapi mengecualikan telur dan makanan laut yang meskipun terdiri daripada tisu haiwan. Haiwan yang hanya atau selalu memakan daging dipanggil haiwan maging atau karnivor.


RESEPI DAGING MASAK ROSEMARIA

BAHAN BAHAN
300g Daging lembu

BAHAN UNTUK MENUMIS
8 Bj bawang merah
3 ulas Bawang putih
1 inci Halia semua dikisar.
3 sudu makan Cili kering kisar
1 batang serai diketuk
3 sudu Makan Sos Tomato


BAHAN UNTUK TABUR
1 labu bawang Besar potong bulat
Buah tomato belah enam.
Cili merah Cili hijau dihiris
Daun bawang dihiris panjang panjang.

PROSES PENYEDIAAN
Bersihkan dan potong kecil memanjang daging, gaul dengan sedikit cuka dan Kicap masin sampai hitam Haha suka hati nak letak banyak mana sebenarnya. Lepastu Rebus daging sampai Empuk... Rebus sampai Air nya tinggal sikit...

Tumis bahan kisar sampai masak, masukkan Cili kisar dan serai,goreng sampai pecah minyak, kacau sebati, masukkan Daging dn air rebusan daging.. Masukkan sos tomato.

Dan masak sampai mendidih dn kuah jadi pekat.. Garam secukup rasa.


Last sekali Masukkan buah tomato, cili, bawang dn daun bawang potong..

No comments:

Post a Comment