Monday, March 12, 2018

RESEPI PARU GORENG BERLADA

Daging, dalam definisi terluasnya, ialah tisu haiwan yang digunakan sebagai makanan. Selalunya daging ini memaksudkan otot rangka dan lemak yang berkaitan, tetapi juga boleh memaksudkan organ otot, termasuk paru-paru, hati, kulit, otak, sumsum tulang dan ginjal. 

Perkataan daging turut digunakan oleh industri pembungkusan dan penjualan industri untuk memaksudkan daging mamalia (lembu, kambing, dsb.) dan ayam itik yang diternak dan disembelih untuk penggunaan manusia, tetapi mengecualikan telur dan makanan laut yang meskipun terdiri daripada tisu haiwan. Haiwan yang hanya atau selalu memakan daging dipanggil haiwan maging atau karnivor.


RESEPI PARU GORENG BERLADA
BAHAN BAHAN
500 gm paru(rebus dlm stgh jam atau sehingga lembut potong nipis gaulkn dgn kunyit dn garam sedikit kemudian gorg skjp)
10 tangkai lada kering nk guna lada bsr merah pn boleh
2 biji bwg bsr
3 biji bwg putih
2 btg serai ketuk
Sedikit air asam jawa
1 biji bwg bsr hiris bulat

PROSES PENYEDIAAN
Kisar bawang besar dan bawang putih dulu agak agak dh halus sikit msukn lada yg tlh direndam dgn air panas kisar skjp agak2 lada jangan halus sgt.

Panaskn myk msukkn serai yg di ketuk tdi kemudian tumis bahan yg tlh diksar hingga garing. Masukkn sedikit air asam jawa. Garam sedikit gula dn aji jika ada yg suka.

Biar sehingga kering sedikit kemudian msukkn paru yg tlh di gorg tdi. Gaul sebati kemudian msukkn bwg yg di hiris bulat.


No comments:

Post a Comment