Monday, March 12, 2018

RESEPI KERABU BUNGA BETIK

Betik merupakan tumbuhan yang banyak terdapat di ASEAN. Tumbuhan ini berasal dari Mexico Selatan, namun kini pokoknya ditanam di hampir semua negara beriklim tropika. Pokok betik menghasilkan buah yang boleh dimakan. Buah betik banyak dijual di pasar-pasar, termasuk pasar tani, dan pasar sayur. Pucuk betik sering dicelur untuk dijadikan ulam dan dimakan bersama sambal belacan. Pucuk muda betik berasa pahit, manakala buah muda betik jika dibuat halwa berasa masam-masam manis.

Betik kaya dengan vitamin A (kulitnya) juga kalium. Nutrien -nutrien penting yang terkandung dalam betik, menjadikan tumbuhan ini mempunyai nilai-nilai perubatan yang tersendiri.

Buah betik yang ranum kaya dengan vitamin C, mempunyai kandungan serat yang tinggi. Selain itu, ia juga mengandungi air, protein, lemak, serat, zat besi, fosforus, kalium, kalsium, natrium, niasin, riboflavin, tiamin, karpain, karposid, mirosin, papain dan pektin.

RESEPI KERABU BUNGA BETIK
BAHAN BAHAN
bunga betik
cili padi ikut suka pedas, belacan dibakar,
Air asam jawa sedikit, kerisik, garam & gula
Bawang Besar besar dihiris
limau nipis

PROSES PENYEDIAAN
Tumbuk cili dan blcn hgga lumat,msukkn air asam dan kerisik..gaul rata.. masukkan bunga betik..-bwg..pastu perah -limau nipis..buh gula garam.. secukup rasa..siap..jom ratah sama2



No comments:

Post a Comment