Tuesday, December 05, 2017

RESEPI ASAM TUMIS DAGING LEMBU

Asam (yang sering diwakili dengan rumus umum HA) secara umum merupakan senyawa kimia yang bila dilarutkan dalam air akan menghasilkan larutan dengan pH lebih kecil dari 7. Dalam definisi modern, asam adalah suatu zat yang dapat memberi proton (ion H+) kepada zat lain (yang disebut basa), atau dapat menerima pasangan elektron bebas dari suatu basa. Suatu asam bereaksi dengan suatu basa dalam reaksi penetralan untuk membentuk garam. Contoh asam adalah asam asetat (ditemukan dalam cuka) dan asam sulfat (digunakan dalam baterai atau aki mobil).

RESEPI ASAM TUMIS DAGING LEMBU
SEKADAR HIASAN
BAHAN BAHAN
500 gram daging lembu dihiris ikut suka
3 batang serai dititik
1 cekak daun kesum dilurut dari tangkainya
2 kuntum bunga kantan dibelah 2
1 mangkuk kecil air asam jawa (jangan pekat sangat)
garam dan gula secukupnya

BAHAN KISAR
18 tangkai cili kering dikisar
5 biji bawang merah dikisar
2 biji bawang putih dikisar
1/2 halia dikisar
1/2 kunyit hidup dikisar
sedikit belacan dikisar

PROSES PENYEDIAAN
Panaskan minyak dan tumiskan bahan-bahan kisar bersama serai yang dititik hingga naik bau dan pecah minyak. Saya suka tumis lama dan sering dikacau supaya cantik tumisannya. Masukkan garam dan gula secukupnya. Kacau sebati.

Tambahkan dengan hirisan daging. Gaulkan dengan bahan tumis tadi dan tutup periuk. Kacau sekejap-sekejap. Bila air daging telah kering, tambahkan dengan air ikut suka banyak mana kuah yang kita mahu. 
Bila kuah telah menggelegak, tambahkan dengan air asam pula. Masak lagi hingga daging empuk.

Tambahkan dengan daun kecum dan bunga kantan. Kalau suka boleh masukkan bunga kantan setelah menambahkan air asam ke dalam masakan. Biar di atas api seketika dan boleh dihidangkan.

No comments:

Post a Comment