Sunday, December 03, 2017

RESEPI KETAM MASAK SAMBAL CILI

KETAM
Ketam adalah krustasia decapod dari infraorder Brachyura, dimana biasanya mempunyai "ekor" yang amat pendek (Greek: brachy = pendek, ura = ekor), atau di mana abdomennya adalah seluruhnya tersembunyi di bawah thoraks.

Mereka umumnya diliputi dengan satu cengkerang eksoskeleton tebal, dan dilengkapi dengan sepasang kuku chelae). Ketam dijumpai di semua lautan dunia; terdapat juga banyak ketam air tawar dan haiwan terestrial, khususnya di rantau tropikal. Ketam berbeza dalam saiz dari ketam pea, hanya sedikit milimeter luas, kepada ketam lelabah Jepun, dengan kaki yang mencecah hingga 4 m

RESEPI KETAM MASAK SAMBAL CILI
SEKADAR HIASAN

BAHAN BAHAN
2 ekor ketam bunga saiz besar dan potong 2
Daun parsley tuk hiasan
Garam secukup rasa
Gula secukup rasa
1 biji telur
3 sudu besar minyak untuk menumis
1/2 cawan air

BAHAN DIKISAR
2 biji bawang besar
2 ulas bawang putih
1 sudu kecik serbuk cili
1 sudu kecik tauchu

BAHAN SOS
2 SB sos tomato
6 SB sos chilli lingham's
2 SB sos ikan
1 SB sos tiram

PROSES MASAK
Panas kan minyak dan masukkan bahan bahan kisar, bila dah pecah minyak dann kering cikit masukkan bahan bahan sos, gula, garam secukup rasa dann kacau rata.

Masukkan air kedalam mangkuk sos dan tuang dlm kuali kacau rata lg. Kemudian masukkan ketam kacau bg sebati, kecik kan api dan tutup dlm 5 hingga 10 minit sampai ketam masak.


Bila ketam dah agak masak buka penutup n besaq kan api dan masukkan telur dan kacau rata sampai sebati dan agak kering.  Siap tuk dihidangkan..

No comments:

Post a Comment