Monday, December 04, 2017

RESEPI SOTONG SUMBAT TOFU BERKUAH

Tauhu adalah makanan yang diperbuat daripada kacang soya yang ditapaikan dan diambil patinya. Berbeza dengan tempe yang asli dari Indonesia dan Malaysia, tauhu berasal dari China sepertimana juga bahan-bahan yang sama keluarga dengannya seperti kicap, taucu (pes kacang bertapai), pau, dan bakso.

Tauhu adalah kata pinjaman daripada bahasa Hokkien (Hanzi: 豆腐, hanyu pinyin: doufu) yang secara harfiahnya bermaksud "kacang soya yang ditapaikan". Tauhu pertama kali muncul di China sejak zaman Dinasti Han pada sekitar 2,200 tahun yang lalu. Penemunya Liu An (Hanzi: 劉安) yang merupakan seorang bangsawan, cucu kepada Maharaja Liu Bang, pengasas Dinasti Han.

RESEPI SOTONG SUMBAT TOFU BERKUAH

BAHAN BAHAN
4 ekor sotong bersaiz besar -  dibersihkan
1 paket taufu - dihancurkan sedikit
1 biji telur
Sedikit daun ketumbar - cincang halus
Sedikit serbuk lada hitam
1 tangkai cili merah - buang biji dan potong dadu kecil
Garam
Lidi untuk mengepil sotong

PROSES MASAK
Panaskan kukuskan dan didihkan air. Satukan taufu lembut, telur, cili merah, serbuk lada hitam bersama garam.Kacau menggunakan whisk.

Sumbatkan bahan yang digaul tadi ke dalam sotong dan kepilkan hujung badan sotong menggunakan lidi agar isi yang disumbat tidak keluarkan.

Susun sotong ke dalam loyang yang sesuai secara menegak sedikit agar isinya tidak terkeluar.Kukus selama 15-20  minit dan toskan.


Potong sotong dan ketepikan.

No comments:

Post a Comment