Monday, December 04, 2017

RESEPI TOMYAM UDANG

Tom yam (bahasa Lao: ຕົ້ມຍຳ [tôm ɲam]; Bahasa Thai: ต้มยำ, [tôm jam], Tom yam dalam "Royal Thai General System of Transcription") adalah nama bagi dua hidangan sup atau berkuah yang serupa yang berasal dari Laos dan Thailand. Versi DiRaja Laos termasuk secubit nasi di dalam sup, sementara versi biasa Laos yang lain dan versi Thailand tidak memasukkan nasi sebagai salah satu bahannya. Tom yam dihidangkan secara meluas di negara berjiranan seperti Malaysia, Singapura, dan Indonesia, dan telah dipopularkan ke seluruh dunia.

Tom yam memiliki ciri-ciri perasa pedas dan masam yang keratar, dengan penggunaan herba wangi. Rebusan asas dihasilkan dari stok dan bahan baru seperti serai, daun dari pokok Limau Purut, halia, jus limau nipis, sos ikan dan cili dipenyek.

RESEPI TOMYAM UDANG
BAHAN BAHAN 
300 gm udang saiz besar
Kobis bunga
1 batang karot
2 biji tomato - dipotong dadu
2 sudu makan paste tomyam
1/2 biji limau nipis - ambil jusnya
3 helai daun limau purut - dibuang batang tengahnya
2 batang serai - dititik
1 biji bawang besar - dipotong dadu
1 inci lengkuas - dihiris nipis
2 pokok daun sup - dicincang
2 mangkuk air

PROSES PENYEDIAAN
Didihkan air dalam periuk. Masukkan bawang besar, serai dan lengkuas. Biarkan mendidih.

Masukkan paste tomyam dan karot. Biarkan mendidih. Masukkan kobis bunga dan daun limau purut. Biarkan mendidih lagi sekali.

Masukkan garam, serbuk perasa dan jus limau nipis. Masukkan buah tomato dan daun sup. Kacau sebentar dan kuah mendidih.

Tutup api. Baru masukkan udang. Kacau-kacau sebentar hingga kulit udang bertukar merah. (Kuah yang panas akan memasak udang tadi). Sedia untuk dihidangkan.



No comments:

Post a Comment