Tuesday, November 28, 2017

RESEPI AYAM MASAK LADA HITAM

LADA HITAM
Lada hitam (nama saintifik: Piper nigrum) merupakan sejenis rempah yang penting semenjak dahulu kala lagi. Buahnya, yang dikenali sebagai lada hitam apabila kering, adalah kira-kira 5 milimeter (0.20 inci) diameter, merah gelap apabila matang sepenuhnya, dan, seperti semua drupes , mengandungi satu benih. Biji lada hitam dan serbuk lada hitam yang dihasilkan darinya, boleh digambarkan hanya sebagai lada, atau lebih tepat lagi sebagai lada hitam (buah matang masak dan kering), lada hijau (buah matang kering) dan lada putih (benih masak kering).

RESEPI AYAM MASAK LADA HITAM


BAHAN BAHAN
300gm Isi dada ayam yang di potong kecil
Serbuk Lada Hitam
Secubit Garam
3 ulas bawang putih di cincang kasar
1 biji bawang besar di cincang kasar
1 biji cili bengala hijau di potong 4
1 biji cili bengala merah di potong 4
1 biji tomato di belah baji
1 biji bawang holland di potong besar
2 sudu besar kicap manis
1 sudu tepung jagung
Garam secukup rasa


PROSES MASAK
Perapkan ayam bersama serbuk lada hitam dan garam. Panaskan kuali dan masukkan minyak masak, goreng yang di perap tadi sekadar separuh masak saja.  Angkat dan ketepikan.

Dengan menggunakan minyak yang sedikit, tumiskan bawang merah, bawang putih sehingga wangi.

Masukkan cili bengala merah, hijau, bawang holland dan tomato.   Gaul sehingga wangi. Masukkan ayam yang telah di masak tadi dan gaul rata.   Tambahkan kicap manis dan tepung jagung.


Akhir sekali masukkan garam secukup rasa dan taburkan sedikit lagi serbuk lada hitam. Matikan api dan sedia untuk di hidangkan.

No comments:

Post a Comment