Wednesday, November 29, 2017

RESEPI GULAI TELUR IKAN

GULAI
Gulai ialah masakan bersantan yang mengandungi daging, ikan dan lain-lain dengan ramuan utamanya adalah lada api, kunyit hidup, serai dan santan. Gulai dipanggil masakan masak lemak di luar Negeri Sembilan.
Gulai berasal daripada Sumatera, Indonesia dan tersebar ke kawasan sekitar khususnya di Malaysia, Singapura dan Brunei hasil daripada tradisi merantau orang-orang Minangkabau.

Kini terdapat beberapa variasi masakan gulai. Resepi asalnya menggunakan rempah ratus asal yang hidup tumbuh di Asia Tenggara seperti kunyit, lada api dan serai. Terdapat juga yang turut menggunakan bawang dalam masakan gulainya. Ini berkemungkinan hasil pengaruh daripada India. Penambahan gula juga adalah biasa mengikut selera masing-masing yang tidak tahan pedas.

RESEPI GULAI TELUR IKAN

BAHAN BAHAN
200gm Ikan Merah
300 gm telur ikan Tenggiri/ Ikan Merah
1 sudu besar cili giling
1 Pek Santan
1 sudu besar rempah gulai cap rose
1 sudu besar rempah masak cap rose
1 keping asam keping
BAHAN KISAR
5 ulas bawang merah
2 ulas bawang putih
3 hiris kunyit
3 hiris lengkuas
3 hiris halia


PROSES MASAK
Campurkan bahan kisar bersama cili giling dan rempah..gaul sebati. Panaskan minyak, tumiskan campuran tadi hingga naik bau


Masukan santan-tunggu hingga menggelegak. kemudian masukkan ikan bersama2 ngan telur ikan dan asam keping Bila ikan masak, perasakan ngan garam dan gula

No comments:

Post a Comment