Wednesday, November 29, 2017

RESEPI AYAM MASAK MERAH BERKUAH


Ayam masak merah adalah hidangan tradisional Malaysia.  Ini secara harfiah bermaksud ayam merah yang dimasak dalam bahasa Inggeris. Ia adalah casserole keping ayam dalam tomato. Potongan ayam pertama digoreng ke coklat keemasan lalu perlahan-lahan digali dalam sos tomato pedas. Kacang kadang-kadang ditambah ke dalam hidangan, dan ia dihiasi dengan daun limau kaffir cincang serta ketumbar. Ia sering dipasangkan dengan nasi tomato - beras dimasak dengan sos tomato atau pasta, susu, rempah kering, dan bawang putih, bawang dan halia.

RESEPI AYAM MASAK MERAH BERKUAH
SEKADAR HIASAN
BAHAN BAHAN
1 ekor ayam - potong kecil dan goreng
rempah tumis - 4 sekawan
3 sudu besar cili kering/ cili boh
1 tin kecil tomato puree
1 cawan tomato sos
5 sudu besar madu
5 cm halia - dimayang
6-8 ulas bawang putih - dimayang
10 ulas bawang merah - dimayang
4 labu bawang besar - dihiris bulat
1/2 cawan susu cair

PROSES MASAK
Goreng ayam hingga 80% masak jgn sampai

Dalam kuali yg sama tumiskan rempah ratus dan bahan yg dimayang dgn 1 senduk minyak lebihan goreng ayam tadi. Kemudian tambah cili boh dan goreng hingga garing. Kemudian masukkkan pula tomato puree dan tomato sos gaul hingga sebati.

Masukkan pula madu, gula dan garam. Sesuaikan rasa garam dan manisnya. Tambahkan sedikit air jika terlalu pekat. Bila sudah mendidih masukkan pula susu cair.


Kecilkan api. Kacau rata. Kemudian boleh  masukkan ayam yg telah digoreng dan bawang besar tadi.  Biarkan sebentar hingga mendidih atau sampai kuah dan ayam sudah mesra.

No comments:

Post a Comment