Monday, November 13, 2017

RESEPI CROQUETTE

Croquette adalah makanan gumpal kecil yang disaluti serbuk roti mengandungi, biasanya sebagai bahan-bahan utama, kentang lecek atau daging cincang (anak lembu, daging lembu, ayam, atau ayam belanda), kerang, ikan, keju, sayuran, dan dicampur dengan sos béchamel atau sos perang,dan  direndam dengan telur, bawang, roti putih, rempah dan herba, wain, susu, bir, atau mana-mana gabungan daripadanya, kadang kala dengan inti, contohnya bawang tumis, cendawan, atau telur rebus. Croquette biasanya dibentuk menjadi silinder, cakera, atau bentuk bujur, dan kemudian digoreng. Croquette (daripada Bahasa Perancis croquer, "kunyah") mendapat sambutan di seluruh dunia, sebagai makanan istimewa dan sebagai makanan segera.

Croquette dengan kentang lecek sering disajikan sebagai hidangan sampingan dalam makanan percutian musim sejuk, seperti Krismas. Dalam masakan makanan segera, kepelbagaian wujud tanpa kentang, tetapi dengan keju, daging lembu, atau goulash, sering dalam inti yang berdasarkan sos béchamel.

RESEPI CROQUETTE
BAHAN-BAHAN
4 ulas bawang putih
500gm isi ayam cincang halus
100 ml susu segar
4 sudu tepung gandum
Garam secukup rasa
Serbuk lada hitam
500gm ubi kentang - rebus / goreng empuk dan lenyek
1/3 buku Cheddar parut
Daun sup
Lobak Merah

PROSES MASAK
Campurkan semua bahan dan bentukkan bentuk lonjong memanjang.Bentuk bulan, empat segi atau apa shj bentuk boleh dibuat sebenarnya

Celupkan ke dalam telur dan salut dengan breadcrumbs

Goreng guna api perlahan dan warna bertukar keperangan

Masak semuanya.Siap dan boleh dinikmati

No comments:

Post a Comment