Thursday, November 16, 2017

RESEPI SAWI IKAN MASIN

Sawi atau kai choy merupakan sejenis tumbuhan yang dikenali sebagai sayur-sayuran dan ditanam sebagai makanan. Sawi banyak terjual di pasar-pasar termasuk pasar tani, dan pasar sayur. Ia banyak ditanam di kebun-kebun sayur dan di perkarangan rumah dan popular digunakan dalam masakan harian. Rasa sawi adalah lemak manis dan sedikit pahit. Ia bersifat panas dan kering serta rangup apabila dimakan.

Sawi boleh dimakan bagi merawat penyakit sembelit, buasir, pencernaan bermasalah, kegemukan, dan tekanan darah tinggi. Ia juga boleh dimakan bagi meningkatkan selera makan, mendapat kesan awet muda dan sebagai antioksidan.

BAHAN BAHAN
400 g sawi cina jenis pendek
20g daging ikan masin tenggiri atau talang
1 biji bawang besar - hiris halus
4 ulas bawang putih - diketuk
2 biji cili merah -  hiris serong
sos tiram secukupnya
1 camca besar kicap cair
Sedikit air
Minyak Masak untuk menumis

PROSES MASAK
Sawi cina dibersihkan , asingkan tangkai dan daunnya, siang berasingan.

Ikan masin  dibersihkan , keringkan dan potong dadu kecil atau memanjang ikut suka anda . Ketepikan

Panaskan minyak dalam kuali, goreng ikan masin hingga kekuningan, tolak ke tepi kuali, masukkan hirisan bawang besar, bawang putih dan cili hiris, tumis hingga harum, gaul bersama ikan masin tadi.

Masukkan sos tiram, kacau rata dan tuang sedikit air. Masukkan batang sawi cina dan masak hingga lembut, masukkan pula daunnya, kacau dan tuang kicap cair. Kacau pantas dan masak dengan api yang besar.

Masak jangan lama nanti sayur akan layu. Siap dan hidangkan

No comments:

Post a Comment