Thursday, November 16, 2017

RESEPI IKAN JENAHAK MASAK KARI

IKAN JENAHAK

Ikan Jenahak adalah sejenis ikan boleh dimakan dari keluarga Lutjanidae, order Perciformes yang terdiri daripada beberapa spesies. Ia boleh diketemukan di lautan bebas, namun terdapat juga beberapa spesies yang hidup di estuari, kawasan hutan paya bakau dan muara. Ikan jenahak biasanya mencari makan di kawasan zon air tawar. Ikan jenahak merupakan spesies ikan penting bagi komoditi dan merupakan makanan hasil laut pilihan bagi rakyat di Malaysia, Indonesia, malah juga India. Ikan Jenahak Merah adalah contoh variasi yang menjadi pilihan utama.

RESEPI IKAN JENAHAK MASAK KARI
 
SEKADAR HIASAN


BAHAN BAHAN
1 ekor ikan Jenahak Merah
2 biji terung ungu
1 biji cili merah, belah 2 tapi tak putus
1 biji cili hijau, belah 2 tapi tak putus
1 keping asam gelugor
3 camca besar rempah kari ikan (Baba's)
1 camca besar cili kisar
1/4 cawan pati santan
Air secukupnya
Garam dan gula secukup rasa

BAHAN KISAR
1 biji bawang besar
3 ulas bawang putih
1 inci halia
1/2 inci kunyit hidup

BAHAN-BAHAN TUMIS
4 biji bawang merah kecil, hiris
2 ulas bawang putih, hiris
2 tangkai daun kari, dilurut
1/3 camca teh jintan halus
1/3 camca teh jintan kasar
1/3 camca teh biji sawi
1/3 camca teh halba

CARA MEMASAK
Ikan dipotong kepada beberapa bahagian, cuci dan perap dengan jus limau nipis dan sedikit garam selama 15 minit, cuci bersih dan toskan. Terung dikerat 2 setiap 1, kemudian belah 2 setiap keratan. Dan belah 2 tapi tak putus untuk setiap kerata. Rendam. Satukan bahan kisar halus dan rempah kari, kacau hingga menjadi pes. Ketepikan.

Panaskan minyak dalam periuk (anggaran 1/3 cawan). Masukkan bahan tumis dan tumis hingga harum. Tambah cili kisar dan masak hingga cili garing. Masukkan pes rempah, kacau rata dan masak hingga rempah wangi dan terbit minyak. Guna api kecil dan kacau selalu.

Tuang air secukupnya kacau dan masukkan asam gelugor. Bila mendidih, masukkan kepala ikan, masak sekejap dan boleh masukkan terung (toskan) dan cili hijau dan merah.

Tuang pati santan, perasakan dengan garam secukupnya dan sedikit gula. Kacau perlahan dan biar mendidih hingga terung lembut.


Siap

No comments:

Post a Comment