Sunday, November 12, 2017

RESEPI UDANG GALAH MASAK SOS

Udang Galah merupakan jenis udang yang termasuk dalam spesies Macrobrachium rosenbergii.Udang galah memiliki ciri-ciri fisik yang lebih besar dari jenis udang lainnya.Udang galah biasanya hidup di daerah perairan air tawar yang dangkal.Udang galah termasuk dalam filum Arthropoda kelas Crutacea bangsa Decapoda dan suku Paleamonidae.

Udang galah umumnya hidup di daerah perairan air tawar. Udang galah memiliki ciri khas yaitu memiliki kelapa yang berbentuk kerucut, restrum melebar pada bagian ujungnya, bentuk udang galah memanjang dan melengkung ke atas. Pada bagian atas udang galah terdapat gigi seperti gergaji berjumlah dua belas buah dan bagian bawah sebelas buah.

Udang galah jantan biasanya memiliki ciri-ciri seperti memiliki tubuh besar dan kuat serta mempunyai sepit  yang besar dan tubuh yang panjang. Bagian perutnya lebih ramping daripada udang galah betina. Kepala udang galah jantan terlihat lebih besar dibandingkan dengan udang galah betina. Alat kelamin udang galah jantan terdapat pada pangkal kaki udah galah galah yang kelima

UDANG GALAH MASAK SOS

BAHAN-BAHAN
500 g udang galah
1/2 camca teh serbuk kunyit
1 batang leek, dibersihkan dan kerat2
 2 biji bawang besar, potong bulat
3 ulas bawang putih, diketuk
1 biji cili merah, potong serong
1/2 camca besar sos tiram
1/2 cawan sos cili
1/4 cawan sos tomato
Garam dan sedikit gula (jika perlu)
1 biji tomato, belah 4

BAHAN DI KISAR
4 batang serai - dihiris halus
3 ulas bawang putih
1 biji bawang besar
1/2 cm halia

PROSES MASAK
Udang dikerat muncung dan buang kotoran di kepalanya, cuci bersih, toskan dan gaul dengan serbuk kunyit dan sedikit garam. Goreng udang 2 minit, angkat dan toskan.

Tinggalkan lebih kurang 3 camca besar minyak dalam kuali, tumis bawang besar, bawang putih dan leek, guna api sederhana. Masukkan sos tiram, sos tomato dan sos cili, tuang 1/2 cawan air, gaul rata dan biar mendidih.

Masukkan udang dan cili merah, gaul rata. Tambah garam secukup rasa dan jika suka, tambah sedikit gula. Masak hingga pekat dan masukkan tomato, gaul rata dan matikan api.

Siap untuk dinikmati


No comments:

Post a Comment