Sunday, December 17, 2017

IKAN KEMBUNG MASAK PAPRIK

IKAN KEMBUNG
Kembung adalah nama sekelompok ikan laut yang tergolong ke dalam marga Rastrelliger, suku Scombridae. Meskipun bertubuh kecil, ikan ini masih dalam keluarga sama dengan tenggiri, tongkol, tuna, madidihang, dan makerel.
                
Kembung termasuk ikan pelagis kecil yang memiliki nilai ekonomi menengah, sehingga terhitung sebagai komoditas yang cukup penting bagi nelayan lokal. Kembung biasanya dijual segar atau diproses menjadi ikan pindang dan ikan asin yang lebih tahan lama. Ikan kembung yang masih kecil juga sering digunakan sebagai umpan hidup untuk memancing cakalang.

RESEPI IKAN KEMBUNG MASAK     PAPRIK


BAHAN BAHAN
4 ekor ikan kembong size sederhana , dibersihkan digaul dengan garam & perasa serta digoreng hingga garing, disusun diatas pinggan dan diketepikan.
4 biji bawang besar dihiris halus
4 ulas bawang putih dicincang halus
3 keping hirisan halia dihiris halus
2 batang serai dihiris halus
4 helai daun limau purut dihiris halus
2 sudu makan pes cili maepranom
sedikit air jika perlu (3 sudu makan)
garam & gula secukup rasa
minyak untuk menggoreng & menumis
sedikit bahan perasa

PROSES PENYEDIAAN
Panaskan minyak, tumis bawang putih, bawang besar hingga kekuningan dan  layu. Masukkan serai, halia, & pes maepranom, kacau hingga sebati dan naik bau.


Masukkan sedikit air, garam, gula, perasa & daun limau purut. Kacau hingga sebati. Angkat dan tuangkan keatas ikan kembong goreng yang telah tersedia didalam pinggan. sedia untuk dihidang.

No comments:

Post a Comment