Wednesday, December 20, 2017

RESEPI KETAM MASAK TELUR MASIN

Ketam adalah krustasia decapod dari infraorder Brachyura, dimana biasanya mempunyai "ekor" yang amat pendek (Greek: brachy = pendek, ura = ekor), atau di mana abdomennya adalah seluruhnya tersembunyi di bawah thoraks. Mereka umumnya diliputi dengan satu cengkerang eksoskeleton tebal, dan dilengkapi dengan sepasang kuku chelae).

Ketam dijumpai di semua lautan dunia; terdapat juga banyak ketam air tawar dan haiwan terestrial, khususnya di rantau tropikal. Ketam berbeza dalam saiz dari ketam pea, hanya sedikit milimeter luas, kepada ketam lelabah Jepun, dengan kaki yang mencecah hingga 4 m.

RESEPI KETAM MASAK TELUR MASIN
BAHAN BAHAN
4 ekor ketam..
3 biji bawang kecik dicincang
5 biji bawang putih dicincang
10 biji cili padi dipotong kecil
1 tin susu cair
Tepung jagung
Daun kari lebih kurang setangkai
5 biji telur masin
Lada sulah/garam/gula


PROSES PENYEDIAAN
Rebus telur masin.. Sementara telur tu rebus boleh goreng ketam dulu. Bersihkan ketam potong kepada dua bahagian..Kemudian lumurkan ketam dengan tepung jagung, lada sulah dan garam..

Dah lumur tu goreng hingga kekuningan, angkat dan toskan.Telur masin yang dah masak tu asingkan kuning telur dan lenyek2 kan dia sampai hancur..

Putih telur ambik dalam sebiji dan lenyekkan sampai hancur..Ok ketam pon dah masak, telur kuning/putih pon dah hancur.

Panaskan kuali masukkan butter dalam 3 sudu besar..Kemudian masukkan bawang putih, bawang kecil..kacau sampai naik wangi.. Kemudian masukkan daun kari dan cili padi.

Lepastu masukkan telur kuning yang dihancurkan tadi..Dan sedikit telur putih . masukkan susu cair..letak dalam 5 6 sudu besar..

Lepas tu masukkan lada sulah, garam dan gula.. (garam jangan banyak sangat sebab dah ada telur putih masin) kacau sekata sampai berbuih..
Last sekali masukkan ketam yang telah digoreng tadi..kacau bagi semua rata dan siap untuk dihidang!




No comments:

Post a Comment