Sunday, December 17, 2017

RESEPI IKAN KEMBUNG MASAK TEMPOYAK

IKAN KEMBUNG
Kembung adalah nama sekelompok ikan laut yang tergolong ke dalam marga Rastrelliger, suku Scombridae. Meskipun bertubuh kecil, ikan ini masih dalam keluarga sama dengan tenggiri, tongkol, tuna, madidihang, dan makerel.
                
Kembung termasuk ikan pelagis kecil yang memiliki nilai ekonomi menengah, sehingga terhitung sebagai komoditas yang cukup penting bagi nelayan lokal. Kembung biasanya dijual segar atau diproses menjadi ikan pindang dan ikan asin yang lebih tahan lama. Ikan kembung yang masih kecil juga sering digunakan sebagai umpan hidup untuk memancing cakalang.

RESEPI IKAN KEMBUNG MASAK     TEMPOYAK
BAHAN BAHAN
3 ekor ikan kembung
4 sudu besar tempoyak
8-10 biji cili padi merah (ikut suka kepedasan masing-masing)
1 inci kunyit hidup
3-4 cawan air (agak-agak pekat yang korang nak)
Secekak daun kesum
Sedikit garam

PROSES PENYEDIAAN
Tumbukkan cili padi dan kunyit hidup. Jangan terlalu hancur. Kemudian masukkan tempoyak dan ditumbuk bersama cili dan kunyit supaya bergaul rata.

Masukkan ikan, air dan bahan yang ditumbuk tadi ke dalam periuk. Masukkan juga garam secukup rasa. Masak dengan api perlahan sehingga kuah menggelegak dan ikan masak.Setelah menggelegak, masukkan daun kesum. Masak sekejap dalam 2-3 minit. Sedia untuk dimakan.


Masukkan jus asam jawa, kacau rata dan perasakan dengan garam dan gula secukupnya. Bila pekat, masukkan bawang besar dan ikan goreng. Gaul rata dan masak hingga sedikit kering. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Tabur dengan hirisan daun kucai sebelum dihidangkan.

No comments:

Post a Comment