Sunday, December 17, 2017

RESEPI IKAN SENANGIN MASAK CUKA

IKAN SENANGIN
Senangin yang biasa terdapat di Malaysia adalah berwarna silver dan apabila di dalam air dan masih hidup, kita dapat melihat warna kehijauan di bahagian atas badannya. Warnanya juga berbeza mengikut habitat dan musim. Mengikut habitat dan waktu tertentu, ada senangin berwarna silver keputihan dan ada juga yang berwarna putih kekuningan.

Seperti kurau, senangin juga boleh didapati di kawasan muara, pantai berpasir dan laut berstruktur. Ia jarang ditemui di kawasan berlumpur. Tidak seperti kurau yang lebih gemar memburu di dasar, senangin lebih bersifat pemangsa yang mana ia lebih gemar memburu mangsa di pertengahan air.

RESEPI IKAN SENANGIN MASAK CUKA
BAHAN BAHAN
1 ekor ikan bawal potong ikut suka
1/2 sudu kecil garam
1/2 sudu kecil serbuk kunyit
1 labu bawang besar - Hiris
2 ulas bawang putih - dihiris
1'2 in halia - dihiris
2 biji cili merah  - dihiris serong
10 biji cili padi
1/2 sudu kecil biji sawi
1/2 sudu kecil serbuk kunyit
400ml air
3 sudu besar cuka
 garam dan gula secukup rasa

PROSES MASAK
Goreng ikan yg telah dilumurkan garam dan serbuk kunyit hingga masak dan sedikit garing. Ketepikan. Buangkan minyak dan tinggal lebih kurang 3 sudu besar sahaja dan tumis bawang merah, bawang putih dan halia hingga terbit bau.

Masukkan cili merah, cili padi, biji sawi dan serbuk kunyit. Goreng seketika.Masukkan air dan cuka dan biarkan hingga mendidih.

Masukkan garam dan gula, lobak merah dan ikan yg telah digoreng tadi.Biarkan mereneh sekejap (supaya rasa masam2 kuah meresap pd isi ikan. Masak seketika kemudian bolehlah dihidangkan.

No comments:

Post a Comment