Monday, December 18, 2017

RESEPI UDANG GALAH MASAK SAMBAL

UDANG GALAH
Udang Galah merupakan jenis udang yang termasuk dalam spesies Macrobrachium rosenbergii. Udang galah memiliki ciri-ciri fizik yang lebih besar dari jenis udang lainnya.

Udang galah biasanya hidup di daerah perairan air tawar. Udang galah termasuk dalam filum Arthropoda kelas Crutacea bangsa Decapoda dan suku Paleamonidae. Udang galah memiliki ciri khas iaitu memiliki kepala yang berbentuk kerucut, restrum melebar pada bagian ujungnya, bentuk udang galah memanjang dan melengkung ke atas. Pada bagian atas udang galah terdapat gigi seperti gergaji berjumlah dua belas buah dan bahagian bawah sebelas buah

Udang galah jantan biasanya memiliki ciri-ciri seperti memiliki tubuh besar dan kuat serta mempunyai sepit yang besar dan tubuh yang panjang. Bahagian perutnya lebih ramping daripada udang galah betina. Kepala udang galah jantan terlihat lebih besar dibandingkan dengan udang galah betina. Alat kelamin udang galah jantan terdapat pada pangkal kaki udah galah galah yang kelima.

RESEPI UDANG GALAH MASAK SAMBAL


BAHAN BAHAN
500g udang Galag , dibersihkan
1/2 biji bawang besar, potong nipis
1 batang serai, dititik
1/2 cawan air asam jawa
2 sudu besar sos tiram
Bahan untuk dikisar
3 ulas bawang putih
4 ulas bawang merah
2 inci halia
10-12 tangkai cili kering, dibuang biji
1 biji bawang besar

PROSES MASAK
Rebus cili kering seketika, toskan air dan kisar halus bersama bahan kisar yang lain. Dalam kuali, panaskan minyak masak dan kemudian tumis bawang besar sehingga kekuningan.

Masukkan bahan kisar, masak hingga naik bau dan pecah minyak.
Tuangkan air asam jawa, sos tiram serta masukkan serai yang dititik.


Kemudian masukkan udang galah , garam dan gula secukup rasa. Masak seketika dalam anggaran masa 5-7 minit atau sehingga mendidih. Angkat dan hidangkan.

No comments:

Post a Comment