Sunday, December 17, 2017

RESEPI IKAN SENANGIN MASAK TOMATO

IKAN SENANGIN
Senangin yang biasa terdapat di Malaysia adalah berwarna silver dan apabila di dalam air dan masih hidup, kita dapat melihat warna kehijauan di bahagian atas badannya. Warnanya juga berbeza mengikut habitat dan musim. Mengikut habitat dan waktu tertentu, ada senangin berwarna silver keputihan dan ada juga yang berwarna putih kekuningan.

Seperti kurau, senangin juga boleh didapati di kawasan muara, pantai berpasir dan laut berstruktur. Ia jarang ditemui di kawasan berlumpur. Tidak seperti kurau yang lebih gemar memburu di dasar, senangin lebih bersifat pemangsa yang mana ia lebih gemar memburu mangsa di pertengahan air.

RESEPI IKAN SENANGIN MASAK TOMATO
BAHAN BAHAN
3 ekor ikan Senangin berat 200gm/perekor
3 ulas bawang merah
2 ulas bawang putih
setengah inci halia
serai
cili besar merah dan hijau
cili padi (kalau nak pedas)
sos tomato
sos cili
1 Biji Tomato
garam

PROSES MASAK

Lumur ikan bawal dengan serbuk kunyit dan garam..lepas tu gorengkan ikan tu..jangan sampai garing..buat setengah masak.ketepikan potong bawang merah,bawang putih, halia, cili besar merah dan hijau dan cili padi. serai diketuk

Tumis bahan-bahan potongan tadi dan serai..tumis sehingga naik bau. bubuh sos tomato tiga sudu besar , yela dah namanya masak tomato, mesti guna sos tomato dan sos cili satu setengah sudu besar untuk memekatkan kuah. bubuh sedikit garam


lepas tu, bubuh sedikit air sehingga masak mengelegak. masukkan ikan yang digoreng tadi ke dalam air yang mengelegak tu. Biarkan  sementara.dah nampak kuah pekat bubuh tomato. siap untuk dihidang..

No comments:

Post a Comment