Tuesday, January 16, 2018

IKAN ASAM NENAS

IKAN
Ikan ialah makanan untuk banyak spesies. Ia merupakan salah satu sumber protein manusia yang penting pada sepanjang sejarah tercatat.

Perkataan "ikan" dalam bahasa Melayu merujuk kepada kedua-dua haiwan dan makanan yang disediakan daripadanya. Meskipun demikian, terdapat juga perkataan yang berbeza dalam sesetengah bahasa untuk membezakan antara haiwan ikan dan makanan yang disediakan daripadanya. Bahasa seperti bahasa Sepanyol membezakannya (pez lawan pescado) manakala bahasa yang lain seperti bahasa Inggeris dan bahasa Perancis tidak berbuat demikian, dan hanya mempunyai satu perkataan tunggal untuk kedua-dua ikan yang hidup di dalam laut dan sungai serta juga untuk ikan di dalam menu.

IKAN ASAM NENAS
 
BAHAN BAHAN
500 ml air
2 keping asam gelugur
½ biji nanas, dihiris sederhana tebal
450 g ikan tenggiri, dipotong nipis dan dilumur sedikit garam
1 camca teh gula pasir       
1 camca teh garam
8 biji cili merah, digiling lumat
8 biji cili padi, digiling lumat
2 batang serai, dititik
10 biji bawang merah, digiling lumat
2 cm kunyit hidup, dititik

PROSES PENYEDIAAN
Satukan bahan giling bersama air di dalam periuk dan jerang di atas api sederhana. Biar hingga ia mendidih perlahan-lahan. Masukkan asam gelugur, biar ia mendidih di atas api kecil, 10 minit.


Masukkan hirisan nanas, biar ia mendidih, lima minit. Kemudian masukkan ikan tenggiri bersama gula pasir dan garam. Biar ia masak, 10 minit.

No comments:

Post a Comment