Tuesday, December 26, 2017

RESEPI DAGING DENDENG GORENG

DAGING
Daging, dalam definisi terluasnya, ialah tisu haiwan yang digunakan sebagai makanan. Selalunya daging ini memaksudkan otot rangka dan lemak yang berkaitan, tetapi juga boleh memaksudkan organ otot, termasuk paru-paru, hati, kulit, otak, sumsum tulang dan ginjal. Perkataan daging turut digunakan oleh industri pembungkusan dan penjualan industri untuk memaksudkan daging mamalia (lembu, kambing, dsb.) dan ayam itik yang diternak dan disembelih untuk penggunaan manusia, tetapi mengecualikan telur dan makanan laut yang meskipun terdiri daripada tisu haiwan. Haiwan yang hanya atau selalu memakan daging dipanggil haiwan maging atau karnivor.

Industri pembungkusan daging menyembelih, memproses, dan mengedarkan daging untuk penggunaan manusia di kebanyakan negara.

RESEPI DAGING DENDENG GORENG

BAHAN BAHAN
200 gm daging lembu
30 gm bawang besar
15 gm cili merah
30 gm halia muda
3 sudu makan tomato sos
10 gm serbuk ketumbar
10 gm jintan manis  
5 gm jintan putih
5 gm asam jawa
½ biji kelapa parut diambil santannya
3 gm bawang putih
5 sudu makan minyak masak
Garam, gula dan serbuk perasa secukup rasa.

PROSES PENYEDIAAN
Daging dibersihkan kemudian dipotong nipis dan lebar-lebar. Bawang besar, bawang putih dan halia dimayang halus.

Cili merah dimesin hingga lumat. Pijarkan minyak dalam kuali kemudian tumiskan semua bahan yang telah dimayang serta cili merah. Bila telah pecah minyak masukkan serbuk ketumbar, jintan manis dan jintan putih.

Setelah itu masukkan santan, tomato sos dan daging sambil dikacaukan hingga sebati. Kemudian tambahkan garam, gula, serbuk perasa secukup rasa dan air asam jawa ke dalamnya. Bila telah pekat dan empuk dagingnya bolehlah di angkat.


No comments:

Post a Comment