Tuesday, December 26, 2017

RESEPI DENDENG RAGI

DAGING
Daging, dalam definisi terluasnya, ialah tisu haiwan yang digunakan sebagai makanan. Selalunya daging ini memaksudkan otot rangka dan lemak yang berkaitan, tetapi juga boleh memaksudkan organ otot, termasuk paru-paru, hati, kulit, otak, sumsum tulang dan ginjal. Perkataan daging turut digunakan oleh industri pembungkusan dan penjualan industri untuk memaksudkan daging mamalia (lembu, kambing, dsb.) dan ayam itik yang diternak dan disembelih untuk penggunaan manusia, tetapi mengecualikan telur dan makanan laut yang meskipun terdiri daripada tisu haiwan. Haiwan yang hanya atau selalu memakan daging dipanggil haiwan maging atau karnivor.

Industri pembungkusan daging menyembelih, memproses, dan mengedarkan daging untuk penggunaan manusia di kebanyakan negara.

RESEPI DENDENG RAGI

BAHAN BAHAN
500 gm daging lembu tak berlemak (dipotong kecil-kecil & tipis)
250 gm kelapa parut
3 camca ketumbar giling
2-3 camca jintan putih giling
3 labu besar bawang besar (dicingcang halus)
4 ulas bawang putih (dititik)
½ cawan lada giling-jika suka    2 helai daun kunyit (dimayang)
1 camca gula merah
Air dari biji limau nipis
Garam secukup rasa
3-4 camca minyak masak
½ cawan air panas
bawang merah goreng

PROSES PENYEDIAAN
Gaulkan semua bahan kecuali minyak, air & bawang merah goreng. Gaulkan rata-rata & ketepikan selama 1-2 jam.Pijar minyak atas api yang sederhana.

masukkan campuran yang telah diperap tadi & tumiskan hingga kelapanya garing.Kecilkan api & masukkan air. Masak dengan kemudian masukkan ke dalam botol. Hidangkan sebagai sajian tambahan pada sebarang hidangan utama

No comments:

Post a Comment