Tuesday, December 26, 2017

RESEPI DAGING PEDAS TOMATO

DAGING
Daging, dalam definisi terluasnya, ialah tisu haiwan yang digunakan sebagai makanan. Selalunya daging ini memaksudkan otot rangka dan lemak yang berkaitan, tetapi juga boleh memaksudkan organ otot, termasuk paru-paru, hati, kulit, otak, sumsum tulang dan ginjal. Perkataan daging turut digunakan oleh industri pembungkusan dan penjualan industri untuk memaksudkan daging mamalia (lembu, kambing, dsb.) dan ayam itik yang diternak dan disembelih untuk penggunaan manusia, tetapi mengecualikan telur dan makanan laut yang meskipun terdiri daripada tisu haiwan. Haiwan yang hanya atau selalu memakan daging dipanggil haiwan maging atau karnivor.

Industri pembungkusan daging menyembelih, memproses, dan mengedarkan daging untuk penggunaan manusia di kebanyakan negara.

RESEPI DAGING PEDAS TOMATO

BAHAN BAHAN
500 gm daging (dihiris nipis)
10 gm bawang putih (dikisar)
5 gm serbuk kunyit
5 gm serbuk jintan putih
3 camca besar minyak masak
80 gm bawang besar (dicincang halus)       40 gm badam (dicelur dan dibuang kulit)
40 gm kismis
1 camca teh gula
50 gm bayam (dihiris)
200 gm tomato (didadu kasar)

PROSES PENYEDIAAN
Perap daging bersama bawang putih, sedikit serbuk kunyit dan serbuk jintan putih selama 20 minit.
Panaskan secamca besar minyak di dalam kuali tidak melekat. Masukkan sedikit daging dan masak 1 - 2 minit. Angkat. Ulang hingga semua daging dimasak.
Panaskan baki minyak, tumis bawang besar, badam dan kismis 2 - 3 minit. Masukkan daging, baki serbuk kunyit, jintan putih dan gula. Masak lagi selama 2 minit.

Masukkan bayam dan tomato. Kacau selama 2 - 3 minit dan angkat. Hidangkan bersama nasi panas.

No comments:

Post a Comment