Tuesday, December 26, 2017

RESEPI DAGING MASAK KARI KERING

Daging, dalam definisi terluasnya, ialah tisu haiwan yang digunakan sebagai makanan. Selalunya daging ini memaksudkan otot rangka dan lemak yang berkaitan, tetapi juga boleh memaksudkan organ otot, termasuk paru-paru, hati, kulit, otak, sumsum tulang dan ginjal. Perkataan daging turut digunakan oleh industri pembungkusan dan penjualan industri untuk memaksudkan daging mamalia (lembu, kambing, dsb.) dan ayam itik yang diternak dan disembelih untuk penggunaan manusia, tetapi mengecualikan telur dan makanan laut yang meskipun terdiri daripada tisu haiwan. Haiwan yang hanya atau selalu memakan daging dipanggil haiwan maging atau karnivor.

Industri pembungkusan daging menyembelih, memproses, dan mengedarkan daging untuk penggunaan manusia di kebanyakan negara.

RESEPI DAGING MASAK KARI KERING
BAHAN BAHAN
500 gm daging lembu
¼ cawan kicap manis
2 sudu besar serbuk lada putih
2 sudu besar sos barbeku
2 sudu besar madu
2 sudu besar serbuk kari
2 ulas bawang putih dimayang
4 ulas bawang merah dimayang
2 cm halia dihiris
Satu sudu besar cili kisar
Sedikit minyak untuk menumis
Sedikit gula dan bahan perisa.
Garam secukup rasa.
Mentega untuk sapuan.

PROSES PENYEDIAAN
Perap daging bersama kicap manis, serbuk lada putih, sos barbeku, madu dan serbuk kari.  Panaskan pan dan sapukan mentega, kemudian panggang daging dengan api yang sederhana.

Panaskan kuali. Masukkan cili boh dan goreng hingga garing. Kemudian masukkan bawang putih, bawang merah dan halia. Tumis hingga baunya naik.

Masukkan serbuk kari dan kacau hingga naik bau. Setelah itu masukkan garam dan gula. Setelah agak masak, masukkan daging tadi dan gaulkan sama rata.


Siap untuk di hidang bersama nasi panas.

No comments:

Post a Comment