Wednesday, December 27, 2017

RESEPI KERANG MASAK PAPRIK

KERANG
Kerang merupakan nama sekumpulan moluska dwicangkerang daripada famili Cardiidae. Kulit kerang banyak dijumpai di pantai-pantai di seluruh dunia. Kulit kerang ini berbentuk seperti hati, bersimetri dan mempunyai tetulang di luar yang nyata. Kerang adalah sejenis haiwan bercengkerang (kerang-kerangan) yang boleh dimakan.


Mantel mempunyai tiga bukaan (inhalan, ekshalen, dan pedal) untuk mengalirkan air serta untuk membenarkan kakinya ke luar. Kerang biasanya mengorek lubang dengan menggunakan kakinya dan makan plankton yang didapati daripada pengaliran air masuk dan keluar. Kerang-kerang juga berupaya untuk 'melompat' dengan membengkokkan lalu meluruskan kakinya. Berbeza dengan kebanyakan dwicangkerang, kerang ialah hermafrodit (khunsa) dan membiak dengan pantas.


RESEPI KERANG MASAK PAPRIK

BAHAN BAHAN
1 bungkus kerang
beberapa batang serai
1 labu bawang besar(ditumbuk kasar)
4 ulas bawang putih(ditumbuk kasar)
sedikit hirisan halia
3 helai daun limau purut(dicarik-carik)
segenggam cili kering(dimesin halus)
garam & gula
sos cili dan tomato
perasa(jika suka)

PROSES PENYEDIAAN
Rebus kerang bersama sedikit air dan beberapa batang serai. Setelah masak toskan.Buang serai. panaskan kuali dengan sedikit minyak.


tumis semua bahan tumbuk.masukkan limau purut.masukkan cili biarkan seketika.masukkan garam dan gula serta sedikit perasa dan sedikit sos cili dan tomato.akhir masukkan kerang dan biar seketika.

No comments:

Post a Comment