Tuesday, December 26, 2017

RESEPI DAGING LOBAK PUTIH

Daging, dalam definisi terluasnya, ialah tisu haiwan yang digunakan sebagai makanan. Selalunya daging ini memaksudkan otot rangka dan lemak yang berkaitan, tetapi juga boleh memaksudkan organ otot, termasuk paru-paru, hati, kulit, otak, sumsum tulang dan ginjal. Perkataan daging turut digunakan oleh industri pembungkusan dan penjualan industri untuk memaksudkan daging mamalia (lembu, kambing, dsb.) dan ayam itik yang diternak dan disembelih untuk penggunaan manusia, tetapi mengecualikan telur dan makanan laut yang meskipun terdiri daripada tisu haiwan. Haiwan yang hanya atau selalu memakan daging dipanggil haiwan maging atau karnivor.

Industri pembungkusan daging menyembelih, memproses, dan mengedarkan daging untuk penggunaan manusia di kebanyakan negara.

BAHAN BAHAN
300 gm daging lembu - dipotong kecil-kecil
1 batang lobak putih - dihiris
5 ulas bawang merah - dihiris
5 ulas bawang putih - dihiris
3 cm halia - dihiris    2 sudu besar sos tiram
2 sudu kecil serbuk lada hitam
3 tangkai cili merah - dihiris
Tepung jagung - bancuh dengan air

PROSES PENYEDIAAN
1. Daging dibersihkan, perap dengan serbuk lada hitam dan ketepikan. Panaskan minyak, tumis bawang merah, bawang putih dan halia hingga naik baunya.

2. Masukkan sos tiram dan kacau rata. Kemudian masukkan daging dan dikacau rata. Tutup kuali dan biarkan daging empuk dengan api yang sederhana.

3. Apabila daging sudah masak masukkan lobak putih dan masak hingga lobak lembut, kemudian masukkan cili merah. 

4. Pekatkan kuah daging dengan tepung jagung. Angkat dan hidangkan pa

No comments:

Post a Comment